Fler kör med lånecykel – 13 nya stationer byggs

Förra året gjordes en miljon in- och utlån av cyklar.
Förra året gjordes en miljon in- och utlån av cyklar.
Lånecyklarna är här för att stanna. Under april i år lånades nästan sex gånger fler cyklar jämfört med samma månad i fjol.

– Det är första året vi har stationer i ytterområden, säger Ola Klingenborg, vd för Citybike.

Snart finns de i varje kvarter; cyklarna med reklam på bakhjulen. Stationerna dyker upp lite varstans och ytterligare ett tiotal tillkommer under året.

När de är klara finns det totalt 130 stationer i Stockholms stad. Utöver dem finns det stationer på Lidingö, i Solna, Sundbyberg och Uppsala.

Allt fler stockholmare lånar en cykel. I april i år lånades 58 procent fler cyklar jämfört med april förra året. Kortförsäljningen har ökat med 80 procent.

– Jag tror att det beror på att vi har byggt ut cykelsystemet i ytterstaden. Vi ha expanderat till Hammarby sjöstad, Gröndal, Liljeholmen, Abrahamsberg och Stora mossen, säger Ola Klingenborg, vd för Citybike.

Och fler stationer är på gång, många av dem utanför city.

– Sedan tror jag att många har upptäckt hur bra systemet faktiskt är. Det blir en ketchupeffekt. Och dessutom har vi börjat sälja korten på SevenEleven och i Pressbyrån, vilket ökat tillgängligheten avsevärt. De flesta korten säljer vi dock online, säger Ola Klingenborg.

Han påtalar att Stockholm har norra Europas största system för lånecyklar och att Stockholm har flest lånecyklar per capita i hela världen. Förra året gjordes ungefär en miljon in- och utlån av cyklar. Då räknas både när man hämtar ut och lämnar tillbaka en cykel.

Tredagarskorten står för ungefär hälften av försäljningen. De riktar sig främst till turister. Resterande del är säsongskort och bakom den försäljningen finns förmodligen helt vanliga pendlare.

– Det är säkert sådana som jag, jag cyklar flera gånger varje dag. Dels när jag kommer med tunnelbanan och sedan tar en cykel till kontoret, dels när jag ska på möte i stan, säger Ola Klingenborg.

Det är viktigt att det inte är för långt mellan cykelstationerna. Ett problem har varit att många stationer är fulla, då ska man kunna gå till en annan station.

Vad kostar det för Stockholms stad?

– Det kostar ingenting för staden. Det är helt reklamfinansierat.