Välj ditt område
Pendeltåg historisk bild
Från och med december 2018 vill landstinget se fler avgångar i låg- och mellantrafik.

Fler pendeltåg i lågtrafik

Trafik Landstinget vill utöka pendeltrafiken med 70 nya avgångar per dygn från och med 2018. Det innebär ökad turtäthet i låg- och mellan trafik med 15-minuterstrafik som standard i hela nätet.

Trafikförvaltning har ansökt om utökade pendelavgångar hos trafikverket från och med december 2017. Definitivt beslut fattas i september av trafikverket.

– Vi har sett över hur vi kan få en bättre och mindre störningskänslig pendeltågstrafik, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Förslaget innebär:

  • 15-minuterstrafik som standard  över hela nätet utom sträckan mellan Västerhaninge och Nynäshamn.
  • Mer regelbundna avgångar under högtrafik.

Totalt blir det 70 nya avgångar per trafikdygn under vardagar enligt vintertabellen. För att klara av det har pendeltåg köpts in för 4.5 miljarder kronor.

– Vi vill ha fler avgångar med en jättesatsning i låg och mellantrafik och samtidigt få ett bättre flöde i tabellen, säger Tamsons.

Men som Mitt i tidigare har skrivit om innebär förslaget samtidigt en minskning av avgångar under högtrafik för vissa stationer. Som följd av de nya snabbtågen, som ska hoppa över vissa stationer till förmån för knutpunktsstationer som får en kortare restid till centralen, blir det färre avgångar på de stationer som snabbtågen hoppar över.

– Vi vill se ökade avgångar både i hög-, mellan- och lågtrafiken men vi kan inte vänta på det vi behöver få på plats för ökningar i högtrafiken. Därför gör vi en riktad satsning i låg- och mellan trafik, säger  Tamsons.

Efter att ramverket för den nya trafikmodellen Skip stop har antagits har flera kommuner dragit tillbaka sitt stöd eftersom det har kommit att innebära minskade avgångar från flera stationer.

– Idag kan pendelresenärer inte alltid lita på avgångarna. Det är mycket störningar i pendeltågstrafiken och det vill vi rätta till.

Diskussionerna mellan landstingsråd, trafikverket och regeringen om spåren fortsätter där landstinget vill se satsningar på spårvägen som kan möjliggöra fler pendeltågsavgångar under högtrafiken.

Så här kommer pendel att gå

Märsta

  •  Solna, Helenelund, Sollentuna, Upplands Väsby får kvartstrafik som kompletteras med snabbtåg i kvartstrafik i hög- och mellantrafik och kvartstrafik i lågtrafik, alltså i snitt en avgång var 7,5 minut.
  • Rosersberg och Märsta får snabbtåg i kvartstrafik i hög- och mellantrafik och kvartstrafik i lågtrafik.
  • Ulriksdal, Häggvik, Norrviken, Rotebro trafikeras inte av snabbtågen och får kvartstrafik hela trafikdygnet.
  • Arlanda, Knivsta Uppsala får halvtimmestrafik hela trafikdygnet.

Nynäshamn

  • Västerhaninge, Handen, Farsta strand, Älvsjö får kvartstrafik som kompletteras med snabbtåg var 30:e minut i hög och mellantrafik.

  • Trångsund, Skogås, Jordbro, de stationerna får kvartstrafik.

  • Tungelsta, Hemfosa, Segersäng, Ösmo, Nynäsgård, Gröndalsviken och Nynäshamn får snabbtåg i halvtimmestrafik.

  • Krigslida trafikeras inte av snabbtågen och får halvtimmestrafik

Södertälje

  • Årstaberg och Älvsjö passeras ju både av tåg på både Södertäljegrenen och Nynäsgrenen. Dessa stationer får kvartstrafik plus snabbtåg i kvartstrafik plus ett insatståg var 30 minut under högtrafik (Det innebär alltså 9 tåg/tim). I mellantrafik och lågtrafik får de kvartstrafik plus kvartstrafik (alltså 8 tåg/tim).

  • Huddinge, Flemingsberg, Tumba får kvartstrafik som i högtrafik kompletteras med snabbtåg i kvartstrafik samt insatståg i 30-minuterstrafik. I mellantrafik och lågtrafik får dessa stationer kvartstrafik.

  • Rönninge, Östertälje, Södertälje hamn och Södertälje C får i högtrafik snabbtåg i kvartstrafik plus insatståg i 30-minuterstrafik. I låg- och mellantrafik får dessa stationer kvartstrafik.

  • Tullinge och Stuvsta får i högtrafik kvartstrafik som kompletteras med insatståg i 30-minuterstrafik.

Bålsta

Kungsängen, Kallhäll, Jakobsberg, Barkarby, Spånga och Sundbyberg får kvartstrafik under mellantrafiken.

Södertälje-Gnesta

Inga förändringar mot turtätheten i nuvarande tidtabell.

Källa: Trafikförvalningen

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Klart: SL fördubblar biljettkontrollerna

Bostad

Årstafältet får kvarter helt i trä

Nyheter

Kaffets väg till koppen går via Näsby Park

Debaser Medis
Nöje

Debaser stämmer staden: ”Planlöst agerande”

Nyheter

50 supersportbilar invaderar Stockholm

Nyheter

Skottlossning i Väsby – en gripen