Välj ditt område
presskonferens
Sverigeförhandlingen och representanter för landstinget och Stockholm stad.
Skisskarta
Skisser från Sverigeförhandlingen.

Sverigeförhandlingen: Helt ny tunnelbanelinje

Nyheter hela länet / Trafik Sverigeförhandlingen presenterar i dag torsdag flera nya spårsatsningar i Stockholm. Bland annat en helt ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Årsta.

Satsningen ska generera 100 000 nya bostäder. Totalt omfattar förhandlingar investeringar på 30,2 miljarder kronor. Staten ska stå för 15,9 miljarder.

– Det blir nästan ett helt nytt Malmö, säger HG Wessberg, Sverigeförhandlare.

Finanslandstingsrådet var mycket nöjd när paketet med tre linjer och en station presenterades.

– Kollektivtrafik behövs när vi växer. Framtiden stavas ”ny kollektivtrafik”, säger Irene Svenonius (M).

Framtiden stavas ”ny kollektivtrafik”

Projekten som det ska satsas på är:

  • Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Årsta
  • Roslagsbanan till T-Centralen från Universitetet via Odenplan
  • Spårväg syd från Älvsjö till Flemingsberg via Kungens kurva
  • Station Hagalund på gula linjen

Landstingets roll i förhandlingen har varit att ta fram underlag och hjälpa till med prioriteringar. Landstinget ska också stå för 8 av de 30 miljarderna.

Oppositionen i landstinget är också nöjda med satsningarna men anser att förhandlingen gjort fel när de prioriterat bort tunnelbanan mellan Mörby och Arninge.

– Då hade nordost haft både Roslagsbana och tunnelbana. Det är ett skakigt projekt att förlänga Roslagsbanan i någon tunnel till city, säger Erika Ullberg (S), oppositionsråd i landstinget.

Det är mycket mera effektivt att använda en bana som redan finns

Förhandlaren HG Wessberg svarade under presskonferensen på varför denna prioritering gjorts.

– Av den anledningen att det är mycket mera effektivt att använda en bana som redan finns, säger HG Wessberg.

Sverigeförhandlingen föreslår också förändring av trängselskatten, som ska stå för 7,5 miljard av investeringen. Läs mer om det här!


Tunnelbanan i Årsta

Kostar 12,6 miljarder kronor att bygga och får sex stationer. Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholm stad ska bygga 48 000 bostäder.

Läs mer: Stockholm stad – Staden har huvudroll i spårsatsning


Spårväg syd

Ska gå från Älvsjö till Flemingsberg via Fruängen, Segeltorp, Skärholmen, Kungens kurva och Masmo. Spårvägen kostar 4,2 miljarder kronor. Huddinge kommun ska bygga 18 500 bostäder.

Läs mer: Huddinge – Jubel över Spårväg syd: ”Historiskt besked”


Roslagsbanan till city

Roslagsbanan ska gå i tunnel från Universitetet via Odenplan till T-Centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Flera Roslags kommuner åtar sig att bygga bostäder. Täby 16 200, Vallentuna 5 650, Österåker 7 020 och Stockholm stad 500.

Läs mer: Vallentuna – tåg till city om nio år

Läs mer: Täby – Roslagsbanan förlängs till stan


T-banestation Hagalund

Tidigare presenterad men ingår i den nya förhandlingen. Kostar 1,2 miljarder kronor. Solna stad ska bygga 4 000 bostäder.

Projekten ska ha byggstart senast 2026.

Läs mer: Solna – Stationen i Hagalund blir verklighet


 

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Ryckte till sig sedel från äldre dam

Nyheter

Bisvärm hindrar familjen att gå ut

Trafik

Flera skadade efter frontalkrock i Vallentuna

Nyheter

Nu rullar skärgårdens första eltaxi på Ornö

Nyheter

Barn på cyklar försökte råna på Södermalm

Nyheter

Gratis simskola på strandbaden utökas