Min lokala hjälte

Förarlös kollektivtrafik till Barkarbystaden

Politiker framför minibuss
Claes Thunblad (S) och Kristoffer Tamsons (M) framför en av de förarlösa minibussarna.
Stockholms läns landsting, Järfälla kommun och Nobina skrev på avsiktsförklaringen, tog i hand och hälsade framtiden välkommen till Barkarbystaden. Nu är det dags för eldrivna och förarlösa bussar på gatorna.

Det går inte fort för den lilla röda elbussen när den kommer körande med dagens huvudpersoner.

Kommunstyrelsens ordförande Claes Thundblad (S) och moderata landstingsrådet Kristoffer Tamsons hade nästan kunnat gå snabbare, men då hade såklart effekten uteblivit.

För det är just den lilla bussen som är i centrum när Landstinget, Järfälla kommun och Nobina presenterar det de kallar världens modernaste kollektivtrafik, och samtidigt skriver på en avsiktsförklaring.

Med start i höst kommer tre av de röda minibussarna trafikera Barkarbystadens gator. De är eldrivna och kör i max 15 kilometer i timmen.

Innan alla tillstånd är klara kommer de köras med en värd på någon form av tidtabell, men i förlängningen ska bussarna vara förarlösa och behovsstyrda. Du ska alltså kunna boka en buss via en app.

Säten i en förarlös minibuss.

Ena sidans säten i den förarlösa minibussen.

– Det är stort att vi nu sätter in framtidens kollektivtrafiklösningar, säger Kristoffer Tamsons, moderat landstingsråd.

Minibussarna har testkörts under sex månader i Kista men är nu redo att ge sig ut på allmän väg och ingå i linjetrafik.

Elektrisk kollektivtrafik

I avsiktsförklaringen ingår även en lösning med BRT, Bus Rapid Transit, som ska sättas igång i december 2019. Det handlar om en busslinje mellan Barkarbystaden och Akalla tunnelbanestation.

Alltså precis den bit som senare ska trafikeras av tunnelbanan.

BRT-linjen ska gå helt på el och ta cirka sju minuter från Barkarbystaden till Akalla. Det är ännu inte klart exakt hur bussarna ska köra men det kan delvis komma att handla om bussgator, delvis körning i blandad trafik.

TIll en början kommer tre bussar sättas i trafik, och dessa ska gå i skytteltrafik mellan Akalla och Barkarbystaden.

Man vill också framhålla att man med den här typen av kollektivtrafik kan trafikera områden som ännu inte är färdigbyggda, som till exempel Barkarbystaden.

– Kollektivtrafiken brukar vara det sista som börjar fungera i nya områden, nu kan vi börja köra i områden där det fortfarande byggs, säger Claes Thunblad.

”Jättehäftigt”

Ingalill Zachrisson är en av många nyfikna förbipasserande på Stora Torget i Järfälla när den nya kollektivtrafiken visas upp. Hon tycker att minibussen ser lite ut som en legobil men ser fram emot att få teståka.

– Det är så roligt att Järfälla går i spetsen för framtiden. Man måste ju hänga med, säger hon.

 

Fakta

Elektrifiering av stadstrafiken

  • Man satsar på att Järfälla ska ha en helt elektrifierad kollektivtrafik
  • De eldrivna minibussarna börjar rulla i höst
  • Vanliga elbussar börjar introduceras 2019 och utökas sedan
  • 2020 är målet att ha 10 elbussar, 5eldrivna BRT-fordon samt 6 självkörande minibussar i Barkarbystaden och kommunen