Spiken i kistan för Östlig förbindelse

HG Wessberg.
HG Wessberg.
Sverigeförhandlingen avbryter samtalen om östlig förbindelse.
Ett stort nederlag för bilister i Nacka och Värmdö.
– För min del finns inte frågan längre, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen.

Drömmen om en östlig förbindelse har funnits i flera decennier. Sedan Dennispaketets dagar på 90-talet har visionen om en motorväg mellan Nacka och Värtan/Lidingö varit aktuell i omgångar.

Så nära verklighet som den östliga motorvägen varit under Sverigeförhandlingens paraply har motorvägen kanske aldrig varit tidigare.

Men nu har samtalen strandat.

– För min del finns inte frågan längre. Jag kommer att rapportera om beslutet i min slutrapport som jag lämnar i december, säger HG Wessberg, förhandlare på Sverigeförhandlingen, till Mitt i.

Vad betyder det här beslutet för Stockholmsregionen?

– Stockholm liksom landet för övrigt, det här är en speciellt viktig sak, en motorvägsring kan inte fungera om den inte är sluten. Det innebär att det blir fortsatta köer i Södra länken medan vi har en överkapacitet i Norra länken.

Kontaktade Stockholm och Nacka

Trafikverket drog sig ur förra veckan i och med att projektet saknades i den nationella trafikplanen för 2018-2029.

Förhandlingen förlorade därmed en viktig och tung finansiär.

HG Wessberg säger att han efter Trafikverkets besked i torsdags tog kontakt med de närmast berörda kommunerna, Stockholm och Nacka.

Detta för att komma runt Trafikverkets beslut att ta bort två miljarder kronor som tidigare funnits med i medfinansiering av Östlig förbindelse.

– När Trafikverket tar bort de två miljarder i finansiering fanns bara en möjlighet, att dra i gång en större regional trängselskattefinaniserad finansiering. Det är fullt möjligt att göra men det kräver att vi kan förhandla med berörda kommuner. Vi har fått nej av Stockholm, säger HG Wessberg.

Nacka var däremot för en trängselfinasering:

– Vi har fått reda på att Nacka var beredd att gå in i förhandlingar, säger HG Wessberg.

HG Wessberg säger att han inte tycker om att förhandla om ”politisk varmluft” och därför bestämde att det inte fanns förutsättningar att komma vidare.

HG Wessberg: ”Är dödsstöten”

Det som hänt är förmodligen dödsstöten för Östlig förbindelse, bedömer han. För att vägtunnelprojektet ska överleva krävs att regeringen överprövar Trafikverkets beslut något Wessberg bedömer att regeringen får svårt att göra.

Det skulle i så fall betyda att det krävs fyra års väntan på nästa nationella plan för infrastruktur innan frågan om vägtunnel kan lyftas igen.

– Jag har följt detta sedan Dennisöverenskommelsen, så här nära har vi inte kommit någon gång tidigare, säger Wessberg.

Kommer en vägtunnel någonsin att byggas?

– Ja du, hade du frågat det vilken annan dag som helst hade jag sagt ja. Jag passar på den frågan, säger Wessberg.

Nacka och Värmdö pressar Socialdemokraterna

Kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau (M), är inte nöjd med beslutet. Han anser att finansborgarrådet i Stockholms stad, Karin Wanngård (S), är personligt ansvarig.

– Stockholms stad vänder kranskommunerna ryggen. Som ledare i den största kommunen i länet har hon ett särskilt ansvar att se till hela regionens bästa och inte bara till sin egen knappa vänstermajoritet, säger Mats Gerdau (M) i ett uttalande.

Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, öppnar i en skriftlig kommentar för samarbete med Socialdemokraterna för att trycka på hos regeringen:

– Än en gång visar politiken sin oförmåga att vara proaktiv, vilket jag tycker är synd. Behovet av Östlig förbindelse identifierades för hundra år sedan men har fått ge vika för begränsade intressen. Jag hoppas Socialdemokraterna i Stockholm stödjer sina S-kollegor i Nacka och Värmdö som nu vill föra dialog med regeringen. Jag gör gärna gemensam sak av detta, för regionens utveckling.

Miljöpartiet är nöjda

Tomas Eriksson (MP), oppositionsråd i landstinget, gläds beskedet.

– Det är ett välkommet besked. Nu måste parterna hitta andra lösningar för ostsektorn. Vi måste planera för mindre biltrafik generellt, säger Tomas Eriksson (MP), till Mitt i.

Även Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm stad, är nöjd.

– Vi har haft en tydlig avsikt att inte finansiera Östlig förbindelse, vi kan inte bidra till att inte klimatmålet uppfylls. Det är det besked vi gett HG Wessberg, säger Helldén (MP) till Mitt i.

Välkomnar ni att förhandlingen avbryts?

– Vi har inte kunnat se att det klarar klimatmålet. Det är ett rimligt beslut av HG Wessberg, säger Daniel Helldén.