Citybanan är en framgång – för SJ

Ett SJ-tåg vid Stockholms centralstation.
Ett SJ-tåg vid Stockholms centralstation.
Mitt i en krisande pendeltågstrafik konstaterar SJ att problemen för fjärrtågen minskat.
Ett halvår efter öppningen av pendeltågstunneln Citybanan har antalet händelser som påverkat punktligheten för SJ på Stockholms central minskat med 40 procent.

Den 10 juli i fjol öppnade den nya pendeltågstunneln Citybanan i Stockholm.

Den sex kilometer långa tunneln mellan Tomteboda och Stockholm Södra tog drygt åtta år att bygga – och kostade 17 miljarder kronor. Och den har haft höga förhoppningar på sig.

– Det här är bara början på en resa mot en ännu bättre pendeltågstrafik, sa trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vid invigningen av tunneln.

Men den senaste tiden har läget för pendeltågen blivit allt annat än bättre.

Samtidigt visar ny statistik från SJ att Citybanan i alla fall haft effekt för fjärrtågen.

Antalet händelser som påverkat punktligheten kring Stockholms central har minskat med 40 procent och störningstimmarna med 25 procent det senaste halvåret.

– Trängseln på spåren runt Stockholm har minskat betydligt tack vare Citybanan. För oss innebär tunneln en förbättrad punktlighet, både för ankommande och avgående tåg, säger Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ, i ett pressmeddelande.