Förslaget: Koppla bilpooler till SL-kortet

Bilar och SL-kort
Stockholms en miljon pendlare måste vänta minst tio år på nya tunnelbanor. Då krävs nya lösningar.
Som att åka taxi eller boka bilpool på SL-kortet.
– Under våren ska vi kunna presentera de första försöken, säger Kristoffer Tamsons (M).

Kollektivtrafiken beskrivs ibland som Stockholms blodomlopp. Och just nu visar Stockholmsregionen symptom på en blodpropp.

Det är trångt.

Nya tunnelbanor och spårvägar är på väg. Men premiärturerna ligger långt fram i tiden. I vissa fall så långt fram som 20 år.

Över en miljon stockholmare pendlar till jobbet varje dag. 2,9 miljoner resor görs med SL varje dag.

Och vi blir bara fler. Hur ska politikerna lösa det?

Vi måste hitta alternativ till det klassiska stuprörstänket

– Vi måste hitta alternativ till det klassiska stuprörstänket med bilen för sig, kollektivtrafiken för sig och cykeln för sig, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Han och allianskollegan Gustav Hemming (C), regionlandstingsråd, tror att vi måste titta på vad som finns i dag och utifrån det hitta nya samarbeten.

Lösningen på framtidens pendlingsproblem är inte bara pampiga tunnelprojekt eller spektakulära linbanor. Tamsons och Hemming vill öppna upp ögonen för en ny dimension av resande där raka linjer hör till historien.

– Svaret är inte alltid en ny miljard till en stor satsning utan mer samarbete och att riva ned gränser som finns, säger Kristoffer Tamsons.


Gustav Hemming (C) och Kristoffer Tamsons (M) talar om pendling och framtida utmaningar. Foto: Carlos Montecinos


Ett förslag som de nu presenterar är att öppna upp SL-kortet för privata aktörer som erbjuder innovativa resetjänster.

Svaret är inte alltid en ny miljard till en stor satsning

Landstinget har ställt in siktet på bilpooler, samåkning och taxi.

– Vi nosar på det och hoppas att vi under våren ska kunna presentera de första försöksverksamheterna som sen ska genomföras under 2017-2018, säger Kristoffer Tamsons.

När de två landstingsråden talar om framtiden pratar de inte om ”kollektivresa” utan om ”kombinationsresa”.

Kring den växer tjänster och service upp som betyder mycket för resnären

– Den traditionella kollektivtrafiken utgör basen men kring den växer tjänster och service upp som betyder mycket för resenären men som inte ska kosta mer för skattebetalaren, säger Tamsons.


Så många pendlar i Stockholm stad

Visar hur många som arbetspendlar över stadsdelsgränserna, oberoende av trafikslag.

Källa: Stockholm stad/SCB


Idéerna är nya i Sverige och rättsläget är osäkert. När privata aktörer släpps in i offentlig verksamhet är det viktigt att enskilda företag inte gynnas.

Kan man hitta vägar att använda andras trafikarbete och koppla det till landstinget så är det värdefullt

Avtalen måste därför följa lagarna om upphandling och konkurrens.

– Det är legalt komplicerat. Men kan man hitta vägar att använda andras trafikarbete och koppla det till landstingets då är det värdefullt, säger Gustav Hemming.

Måste vi pendla då? Svaret från landstingsråden är ja.


Hemming (C) ansvarar för regionfrågor och Tamsons (M) för trafikfrågor inom landstinget.


– Rörligheten är viktig för att vårt näringsliv ska kunna växa och hitta arbetskraft. Den är också viktig för livskvalitén, säger Hemming.

Det är svårt och dyrt att flytta i Stockholmsregionen

Stockholms bostadsmarknad bidrar inte heller till att minska resandet.

– Det är inte lätt att flytta nära jobbet. Det är svårt och dyrt att flytta i Stockholmsregionen, säger Hemming.


Så många pendlar i länets kommuner

Visar hur många som arbetspendlar över kommungränserna, exklusive Stockholm stad. Oberoende av trafikslag.

Källa: Länsstyrelsen/SCB


98 procent av tiden står en bil i genomsnitt still. Varje ny bil innebär att vi måste ta ny mark i anspråk

Men hur är det med bilen? Tillhör inte den historien?

Nej, bilens problem kommer i framtiden inte att vara utsläppen och miljöförstöringen. Det kan människan att lösa, resonerar Hemming (C).

Bilens problem i en framtida storstad är trängseln. Den tar för mycket plats – när den inte rullar.

– 98 procent av tiden står en bil i genomsnitt still. Varje ny bil innebär att vi måste ta ny mark i anspråk för vägar, parkeringar och så vidare. Mark som är viktig i en region som växer snabbt, säger Hemming.

Där har bilpooler, samåkning och taxi en funktion att fylla menar landstingsråden.