Förslaget: T-bana till Sörentorp och Kymlinge

Kommer vi få se en tunnelbaneskylt i Sörentorpsskogen?
Kommer vi få se en tunnelbaneskylt i Sörentorpsskogen?
Solna och Sundbyberg får mer tunnelbana i Stockholms Handelskammares nya förslag.
Bland annat vill man bygga en ny station i Sörentorp, som kopplas ihop med den aldrig öppnade i Kymlinge.

Det blir väldigt mycket mer tunnelbana i Solna-Sundbyberg om Stockholms Handelskammare får som de vill. I ett utspel på DN Debatt lyfter de fram 22 platser som bör få en ny tunnelbanestation.

Syftet är dels att kunna bygga fler bostäder, men också att minska resandet mot City och få till fler tvärförbindelser.

– Hela vårt system går in mot centrum, in mot mitten. Det finns bara fyra bytespunkter – T-Centralen, Fridhemsplan, Slussen och Gamla stan. Andra storstäder har valt smartare lösningar, även städer med ett mindre tunnelbanesystem, som Oslo och Köpenhamn, har byggt en ringlinje, säger Daniella Waldfogel till dn.se

Ny station i Sörentorp

Bland annat vill Handelskammaren bygga en ny tunnelbanestation i Sörentorp, vid gamla Polishögskolan. Den nya stationen skulle koppla ihop röda och blå linjen.

Om en ny station byggs i Sörentorp skulle man kunna bygga 11400 nya bostäder. Den nya stationen skulle sedan kopplas ihop med den aldrig öppnade i Kymlinge, spökstationen på blå linjen, där man skulle kunna bygga 4500 bostäder. Sörentorp skulle även kopplas ihop med Danderyds sjukhus på röda linjen.

Bygg vidare Gula linjen

Man vill även fortsätta bygga ut gula linjen – vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blå linjen.

Hagastaden på gula linjen bör även knytas ihop med Fridhemsplan på blåa och gröna linjen, menar Handelskammaren.