Min lokala hjälte

SL-försök kan tvinga färjebolag lägga ned

Roslagens sjötrafik som trafikerar Stavsnäs–Sandhamn oroas över SL-försöket
Roslagens sjötrafik som trafikerar Stavsnäs–Sandhamn oroas över SL-försöket
Roslagens sjötrafik som bedriver passagerartrafik mellan Stavsnäs och Sandhamn bävar för SL-försöket att låta resenärer under en del av 2018 åka med SL-kortet på landstingets skärgårdsfärjor.
– Vi ligger på marginalen. Allt som riskerar att försämra vårt läge kan bidra till att vi får lägga ned, säger Ronny Jansson, vd på Roslagens sjötrafik.

I tisdags skrev Lokaltidningen Mitt i om SL:s försök att under 2018 låta SL-kortet gälla på landstingsägda Waxholmbolagets båtar.

Försöket ska pågå mellan 9 januari och 29 april och mellan 3 september och 9 december.

Oroade

Andra rederier som bedriver regelbunden skärgårdstrafik ser med oro på försöket. Ett av bolaget, Roslagens sjötrafik, ser en fara för rederiets överlevnad.

Roslagens sjötrafik. som bedrivit färjetrafik i omkring tjugo år, trafikerar sträckan Stavsnäs–Sandhamn, på tider där det finns luckor i Waxholmsbolagets turtidtabell.

– Vi har inget ekonomiskt stöd från landstinget, vi är beroende av biljettintäkterna från passagerarna, säger Ronny Jansson, vd på Roslagens sjötrafik.

– Vi ligger på marginalen. Allt som riskerar att försämra vårt läge kan bidra till att vi får lägga ned efter årets sommartrafik.

”Skärpt konkurrens”

Ronny Jansson säger att han inte har något emot att SL-kortet gäller passagerartrafiken i Stockholm. Men när det gäller skärgårdstrafiken anser han att landstinget nu ytterligare tar upp konkurrensen med skattepengar

Våren kommer att bli avgörande för bolaget, säger Ronny Jansson.

– Det blir en prövotid. Fungerar det dåligt för oss lägger vi kanske ned efter sommartrafiken.

Peter Henricson, chef på bolaget Strömma Sverige, som också de bedriver skärgårdstrafik, säger att också de ser med oro på SL-försöket, framförallt vad som händer efter 2018, om försöket permanentas:

– Vi vet inte hur det ser ut 2019. Vi är oroade för hur många resenärer som är beredda att betala fullt pris hos oss, säger Peter Henricson.