Gerdau hoppas fortfarande på Östlig förbindelse

Deshira Flankör (M), i Värmdö, och Mats Gerdau (M), i Nacka har hoppet kvar om vägtunneln
Deshira Flankör (M), i Värmdö, och Mats Gerdau (M), i Nacka har hoppet kvar om vägtunneln
De nya blågröna majoriteterna i Stockholm stad och landstinget tänker inte driva tunnelprojektet Östlig förbindelse. Istället bollar de över till kommande regeringen.
Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, anser också att ansvaret ligger på staten.
– Det viktiga nu är att vi får en moderatledd regering som kan starta arbetet. Trots allt är det en statlig väg, staten måste hålla i taktpinnen.

Den nya blågröna majoriteten såväl i Stockholm stad som i landstinget har uttalat att de inte aktivt kommer att driva vägtunnelprojektet Östlig förbindelse.

I Stockholms stad och i landstinget  har de blågröna sagt att de inte kommer att avsätta pengar för vägtunneln under mandatperioden.

Före valet gick Moderaterna såväl i Stockholm stad som i landstinget ut och talade sig varma för Östlig förbindelse.

Gick ut med pressmeddelande

Den 9 augusti, förklarade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons i ett pressmeddelande:

”Moderaterna går till val på att bygget återupptas och utredningen blir grund för byggbeslut.”

I ett pressmeddelande den 4 juni sade Anna König Jerlmyr (M), finansborgarrådskandidat i Stockholms stad, bland annat så här:

”Får vi väljarnas förtroende vid valet 2018 kan stockholmarna och hela regionen räkna med att vi kommer påbörja arbetet från dag ett. Vårt tydliga vallöfte är att den östliga förbindelsen ska byggas.”

Efter valet låter det annorlunda från den nya blågröna majoriteten i Stockholms stad och i landstinget. Ingen av dem tänker driva frågan om tunnelprojektet. Istället bollar de över ansvaret på den nya regeringen.

Försvarar partikolleger

Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, försvarar sina partikollegor.

– Ansvaret är statens, det är staten som har stoppat anslagen genom att plocka bort vägtunneln från anslagen i den nationella vägplanen, säger Mats Gerdau.

Han tycker också att man kan läsa mellan raderna i uttalandena:

– Stockholm stad har inte sagt att dom inte vill ha tunneln. I Stockholm har dom sagt att dom inte anslår pengar den här perioden. I landstinget har dom sagt att det är statlig väg.

– Det viktiga nu är att vi får en moderatledd regering som kan starta arbetet. Trots allt är det en statlig väg, staten måste hålla i taktpinnen.

Hur bedömer du chanserna för att Östlig förbindelse blir av?

– Det måste bli av. Stockholmsregionen kommer växa med en  halv miljon invånare, människor måste komma fram till sina jobb.

Även i Värmdö är Östlig förbindelse en aktuell politisk fråga, en fråga som den nya blågröna majoriteten inte är överens om. M, C, KD och L kommer att fortsätta driva frågan om leden utan stöd av MP som inte vill ha den.

Vi hoppas på den nya regeringen

Deshira Flankör (M), Värmdö

Hur ska ni fortsätta att driva frågan?

– Vi hoppas på den nya regeringen. Stockholms stad har sagt nej till att finansiera leden, vi kommer att fortsätta att arbeta för en Östlig förbindelse, säger Deshira Flankör (M), som kandiderar till att fortsätta vara ordförande i kommunstyrelsen.

Vid ett tal i Nacka i augusti sade M-ledare Ulf Kristersson, enligt Dagens Nyheter, att Moderaterna lovade att återuppta arbetet med att bygga klart ringleden runt Stockholm, med en östlig förbindelse. Den rödgröna regeringen plockade å sin sida bort Östlig förbindelse i den nationella vägplan som presenterades i juni.