Fortsatta problem med pendeltågstrafiken

Fortsatta problem på pendeltågslinjerna, trots löften om förbättringar.
Fortsatta problem på pendeltågslinjerna, trots löften om förbättringar.
Efter en ”skithöst” för pendelresenärerna inleddes året med ännu en vecka av förseningar på pendeltågslinjerna. Hårdast drabbad var Uppsala/Märsta-linjen, där en riven kontaktledningen ställde till stora problem. Samtidigt finns ännu ingen plan för när Bålstalinjen ska börja gå som vanligt.

Hösten präglades av förseningar på pendeltågslinjerna i länet. Framför allt har det handlat om att operatören MTR har haft stora problem med att få ut tågvagnar och personal på spåren. I början av december infördes dessutom en ny tidtabell med fler avgångar och skip stop-trafik, vilket satte ytterligare press på systemet.

Trots löften från SL:s ledning om att situationen ska förbättras har det nya året börjat med liknande problem. Linje 44 som innebär extra avgångar från Bro mot city i rusningstrafik har skjutits upp och ersatts med bussar. Anledningen är att omfördela de vagnar som finns på andra linjer och skapa en jämn och tillförlitlig trafik – och än finns ingen tidsplan för när linjen kan börja köras.

Fågel fastnade i kontaktledning

På torsdagsmorgonen blev det stora förseningar på Nynäshamnslinjen efter problem med en växel i Ösmo. I mitten av veckan revs dessutom två kontaktledningar ner – på tisdagen körde Arlanda Express in i en fågel som sedan fastnade i en kontaktledning i Rotebro, och på onsdagen revs ytterligare en ledning ner, då i Häggvik.

– Det ställde till en del problem i pendeltågstrafiken, man kunde inte köra i full kapacitet på större delen av dagen. Så under mitten av veckan fungerade det dåligt under lång tid, men nu rullar det bättre, säger Christian Hoffmann på SL:s presstjänst på fredagen.

Magdalena Persson har ledsnat rejält på den opålitliga trafiken.

En av alla resenärer som hamnade i kläm under kontaktledningsstrulet var Magdalena Persson från Sollentuna.

– En av våra döttrar tog sig inte hem från skolan, vi fick ta bilen till Ulriksdal och hämta henne där. Och morgonen därpå var det fortfarande inte löst så då fick vi köra ända in till stan där hon går i skola, berättar Magdalena.

Efter de senaste veckornas fortsatta strul har hon ledsnat rejält på den opålitliga trafiken.

– Vi tar oss inte till jobbet i tid och barnen får olovlig frånvaro i skolan när de kommer för sent. Vi är beroende av att det ska fungera, och det skapar en extremt stor vardagsstress när det inte gör det. Och det blir ännu värre när informationen inte fungerar. I veckan läste vi på Aftonbladet att tågen inte gick, den informationen ska finnas i SL-appen, säger hon.

Vi är beroende av att det ska fungera, och det skapar en extremt stor vardagsstress när det inte gör det

Magdalena Persson, pendlare

Även Carolina Godoy från Sollentuna märkte av förseningarna.

– Det var hemskt, min man kom inte hem förrän klockan 23, och han slutar sitt arbete i stan vid 18-tiden. Det var ersättningsbussar men det var omöjligt att få plats, berättar hon.

 

Carolina Godoy, Sollentuna.

Väsbybon Per Westberg klarade sig betydligt lindrigare undan.

– Jag hade tur för jag åker tidigt på morgonen. Tåget var tvärfullt men jag kom precis med, berättar han.

Som rutinerad pendlare har han dessutom en strategi för när det kör ihop sig ordentligt.

– Jag vänder hem igen, eller tillbaka till jobbet. Är det en nerriven ledning tar det minst en timme innan de får in bussar, säger Per Westberg.