Nu gäller SL-kortet på skärgårdsbåtarna

Notan för skattebetalarna för det ettåriga försöket landar på sju miljoner kronor
Notan för skattebetalarna för det ettåriga försöket landar på sju miljoner kronor
Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd
Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd
SL-kortet började att gälla på landstingets skärgårdsfartyg i tisdags.
Notan för skattebetalarna för det ettåriga försöket landar på sju miljoner kronor.

Landstingspolitikerna hoppas att försöket ska locka fler ut i skärgården, och att de ska bli ett stöd för skärgårdens näringsliv.

Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd, var en flitig fartygsresenär i tisdags.

Studiebesök och lunch

Först åkte han med fartygen från Nacka strand in till stan. Därefter tog han sig till Stavsnäs för att åka med Waxholmsbåten till Sandhamn, en tre timmars resa som inkluderade studiebesök en ”god lunch”.

Bakgrunden till landstingspolitikerns heldag på sjön var att SL-kortet började gälla på landstingets samtliga skärgårdsbåtar under tisdagen.

SL-kortet som biljett på Waxholmsbåtarna är ett försök och gäller mellan 9 januari och 29 april och mellan 3 september och 9 december.

Inte under högsäsong

Försöket görs enligt Gustav Hemming under en period av året som det inte är högsäsong för skärgårdstrafiken, förutom september månad.

I dag går skärgårdsfartygen med många tomma stolar.

– Vi öppnar upp för länsinvånarna att upptäcka skärgården. Hälften av invånarna har aldrig varit ute i skärgården, säger Gustav Hemming.

Stödja näringslivet

Ytterligare ett syfte är är att stödja besöksnäringen i skärgården.

– Det är svårt att driva skärgårdsföretag, det här är ett stöd för ett bättre näringsliv, säger Gustav Hemming.

Landstinget har inför försöket fört en dialog med privata rederier som kör skärgårdstrafik, hur de eventuellt påverkas av försöket.

– Vi har gjort avstämning med företagen, vi har inte hört att någon av dem behöver dra in trafik, säger Gustav Hemming.

Utvärderas

2019 ska försöket utvärderas. Därefter tar landstinget ställning till om SL-kortet som betalningssätt i skärgårdstrafiken ska bli permanent eller avvecklas.

Försöket kostar landstinget uppskattningsvis sju miljoner kronor. Pengarna är mellanskillnaden mot vad SL förlorar i intäkter om ordinarie biljettavgift hade gällt.

– Det är en rimlig kostnad i jämförelse med de pendlingsmöjligheter som öppnas, säger Gustav Hemming.