Facket: Gasbussarna behöver förstärkt skyddskåpa

Takkåpan över gastuberna bör förstärkas anser Kommunal efter bussbranden 10 mars
Takkåpan över gastuberna bör förstärkas anser Kommunal efter bussbranden 10 mars
Mellan 60 och 70 gasbussar av samman konstruktion som olycksbussen i Klaratunneln, går i daglig trafik i Nacka och Värmdö.
Bussolyckan utreds för närvarande.
Redan i dag ser Kommunals huvudskyddsombud att gasbussarna kommer att behöva åtgärdas, bland annat genom att montera en förstärkt skyddskåpa över gastuberna på taket.

Klockan halvtolv söndagen den 10 mars fick polis och räddningstjänst larm om att en buss brann i Klaratunneln i Stockholm city.

Polisen misstänker att bussen, som drevs av biogas, fattade eld efter att gastuberna på bussens tak sammanstött med tunnelinfarten. Polisen utreder händelsen som vårdslöshet i trafik.

Bussen var inte tänkt att köra i Klaratunneln.

Mellan 60 och 70 gasbussar av motsvarande modell går i daglig trafik i Nacka och Värmdö.

Riskerar inte köra in i hinder

Bussarna i Nacka och Värmdö går enligt Kommunal inte på platser där gasbussar riskerar köra in i hinder på motsvarande sätt:

– Vi kör inte någonstans där det skulle hända en liknande sak, säger Lars Öberg, huvudskyddsombud på bussbolaget Keolis Nacka-Värmdö-bussarna. 

– Alla gasbussar kör på ställen där de är tänkta att köra. Tyvärr körde den här bussen in på fel ställe.. Vi vet att de här bussarna rullat många år. Om bussen slår i taket ska gasen pysa ut, det händer inget mer. Skulle en buss börja brinna av annan anledning antänds gasen med en så kallad evighetslåga, det är så konstruktionen är tänkt att fungera. Därför finns det många frågor hur den här olyckan kunnat hända.

Flera utredningar

Flera utredningar pågår för att utreda olyckan.

Stephan Gard, Kommunals huvudskyddsombud, ska delta i utredningen som Keolis gör av bussbranden.

Skyddsombuden har valt att inte lägga ett skyddsstopp på gasbussarna.

– Jag har fått frågan från några förare, mitt svar är att hade bussen exploderat på stan hade vi lagt ett skyddsstopp. Men jag är säker på att en balk i Klaratunneln punkterat gastuberna så att gas läckt ut som antänts av en gnista och föranlett olyckan, säger Stephan Gard.

Den som åker med gasbussar i Nacka och Värmdö behöver inte känna oro?

– Nej. Hade bussen bara exploderat utan orsak vore det en annan sak men som det är nu finns ingen oro åka buss. Jag kör själv enbart biogasbussar. Gasen luktar illa och man känner om gas skulle läcka.

Har åtgärdslista

Stephan Gard har upprättat en lista över åtgärder som Kommunal anser behöver göras på gasbussarna. Bland annat bedömer han att det löstagbara skyddshölje som sitter monterat över gastuberna på taket behöver förstärkas:

– Åtgärder som behöver göras främst på bussen är ett extra skyddshölje så att gnistor inte kan uppstå.

På Keolis säger Valerio Nicolai, presskommunikatör:

– För närvarande har vi uppdaterat vårt utbildningsmaterial med det vi säkert vet hänt i samband med olyckan, det rör sig än så länge om några punkter för att belysa konsekvenserna av att avvika från bestämda körvägar. Eventuella större förändringar av rutiner och utbildning får vi ta ställning till efter att vi har tagit del av utredningen som just nu sker.

När vi sett resultaten av utredningarna kan vi avgöra om det behövs förändringar för att öka säkerheten

Valerio Nicolai, Keolis

Keolis har tagit in en oberoende utredare av olyckan. Parallellt utreder polisen vad som skett:

– När vi sett resultaten av utredningarna kan vi avgöra om det behövs förändringar för att öka säkerheten. Det är viktigt att vi inte fattar några förhastade beslut innan vi har all fakta, säger Valerio Nicolai.

Mitt i söker tillverkaren av gasbussarna.