Glädjebeskedet: Buss 153 blir kvar

Morgonpendlare köar för att komma på buss 153 i Mälarhöjden. Den går till Fridhemsplan.
Kö till bussen i Mälarhöjden, vid 8-tiden på morgonen.
Protesterna hjälpte. Buss 153, mellan Bredäng och Fridhemsplan, blir kvar.
– Jättebra, säger pendlaren Ingela Wettergrund som drivit en kampanj för bussen.

Trafikförvaltningen fattade beslutet att bevara busslinjen alldeles nyligen, och ska informera trafiknämnden om det i november. Det är ett glädjebesked för många pendlare, som tar buss 153 varje morgon och eftermiddag.

– Bussen behövs, den avlastar verkligen tunnelbanan. Jag åker från Örnsberg till Fridhemsplan varje morgon, och när jag kliver på är det i princip redan fullsatt, säger Örnsbergsbon Ingela Wettergrund som har drivit en nätkampanj för busslinjens bevarande.

Nu kan hon alltså lägga ner kampanjen – åtminstone för den här gången. Beslutet att låta 153:an vara kvar gäller under 2018. Hur det blir senare återstår alltså att se. SL planerade att lägga ner busslinjen redan 2014, men lade ner förslaget efter omfattande protester, både från pendlare och lokalpolitiker.

Men i februari 2017 var det dags igen. Då presententerade SL återigen planer på att lägga ner linjen. Motiveringen var densamma som för tre år sedan: att linjen löper parallellt med tunnelbanan (bortsett från hållplats Gesällbacken och sträckan Hornstull–Fridhemsplan).

Förslaget ingick i en trafikförändringsremiss för 2018, som skickades till berörda kommuner. En tjock bibba, där bara några rader gällde buss 153 – men det var rader som tog skruv.

– Det har skrivits många artiklar om buss 153 och vi har fått in många mejl från privatpersoner som ville ha kvar bussen. Nu har trafikförvaltningen tagit del av synpunkter och remisser och gjort en sammanvägning av alla behov. Utifrån det fattades beslutet att busslinje 153 ska vara kvar under 2018, säger Claes Keisu, presskommunikatör vid trafikförvaltningen.

Som Mitt i tidigare har berättat har lokalpolitiker engagerat sig i frågan även denna gång. Skärholmens stadsdelsnämnd var i sitt remissvar kritisk mot förslaget att lägga ner linjen, och Jessica Jormtun (MP), ordförande i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd, uttryckte sitt starka stöd för den. Centerpartiet i Hägersten-Skärholmen har dessutom drivit en kampanj för 153:ans bevarande, som fått nära 1 000 underskrifter.

– Att ta bort kollektivtrafik som fungerar är en bakvänd tanke. Vi är glada att buss 153 får fortsätta att rulla, säger en nöjd Hans Tjernström, Centerpartiets ersättare i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd.