22 miljoner för 120 meter genare cykelväg

Översiktsbilden visar bollplanen och nuvarande cykelväg som svänger runt planen.
Översiktsbilden visar bollplanen och nuvarande cykelväg som svänger runt planen.
Gruset ska nästa år ersättas med konstgräs från Tele 2 Arena.
Gruset ska nästa år ersättas med konstgräs från Tele 2 Arena.
Cykelvägen vid Tallkrogens bollplan som den ser ut idag. Nuvarande väg blir kvar enligt förslaget – samtidigt som en rak cykelväg byggs på andra sidan planen.
Cykelvägen vid Tallkrogens bollplan som den ser ut idag. Nuvarande väg blir kvar enligt förslaget – samtidigt som en rak cykelväg byggs på andra sidan planen.
En sväng ska bli en raksträcka på cykelstråket vid Tallkrogens bollplan. Satsningen ger cykelpendlarna 120 meter kortare väg – och kostar 22 miljoner.
Innan dess ska bollplanen rustas upp och få konstgräs.

En blåsig oktoberdag känns det som Tallkrogens BP är med och tävlar om epitetet världens gråaste plats, med sitt grus och med Nynäsvägen som dundrar förbi intill.

Motorleden går inte att flytta på – men gruset är snart historia. Enligt ett gemensamt förslag i idrottsnämnden och fastighetsnämnden ska bollplanen rustas upp för sex miljoner kronor. Det innebär att planen får fullstora mått (105×65 meter), nytt stängsel, belysning och parkering. Men framför allt byts gruset ut mot konstgräs, begagnat från Tele 2 Arena. Gräset togs bort från arenan i somras och ligger nu deponerat vid Gubbängens IP och väntar.

Samtidigt ska cykelstråket förbi bollplanen bli rakare. Idag måste cyklisterna ta en sväng på västra sidan om bollplanen. Enligt trafikkontorets förslag ska en ny rak och fem meter bred cykelväg byggas öster om bollplanen. För att få plats med den kommer bollplanen att flyttas några meter västerut jämfört med dagens läge.

Men smakar det så kostar det. Cykelsatsningen sparar 120 meter åt cykelpendlarna – och kostar 22 miljoner. Det blir drygt 183 000 kronor skattepengar per meter. Att det blir så pass dyrt beror delvis på att bollplanen måste flyttas  – och att trafikkontoret också ska stå för ny belysning och parkering vid bollplanen.

– Att bygga infrastruktur för cykel kostar pengar men det är väl värt pengarna när man får en rak och säker cykelväg. Det här är ett av våra huvudstråk för cykling som försörjer hela vägen ner mot Farsta, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén till Mitt i.

Det nuvarande gång- och cykelstråket blir kvar som ett lokalt stråk, enligt trafikkontorets förslag.

Upprustningen av bollplanen beräknas bli klar under 2017. Därefter kan arbetet med cykelstråket inledas.