Min lokala hjälte

Gps förbättrar kontroll av snöröjningen i vinter

Trafikkontoret kommer den här vintern att övervaka varje snöröjningsmaskin med hjälp av ett gps-system.
Trafikkontoret kommer den här vintern att övervaka varje snöröjningsmaskin med hjälp av ett gps-system.
Trafikkontoret inför ett nytt datasystem där varje meter av plogbilarnas framfart följs via gps.

– Vi kan lättare upptäcka var det brister, säger Susanne Pettersson vid trafikkontoret i Stockholm.

Den gångna vintern var lång, kall och snörik. Det konstaterar trafikkontoret i Stockholms stad i en egen rapport.

Trots snömängderna kunde räddningstjänst, bussar och varuleveranser ta sig fram på gatorna.

– De viktiga samhällsfunktionerna fungerade även när det var som värst. Det är det viktigaste, säger Susanne Pettersson.

Men snöröjningen drog samtidigt på sig många klagomål och snöröjningsmaskinerna hade svårt att hänga med.

För att få bättre kontroll över snöröjningen på stadens 3 600 gator inför trafikkontoret till den kommande vintern ett nytt datasystem kallat Driftportalen.

– Vi håller på att utveckla systemet speciellt för snöröjningen, säger Susanne Pettersson.

Det är trafikkontoret som ansvarar för snöröjningen i Stockholm men har lagt ut hela arbetet på entreprenörer, som till exempel Peab och Svevia.

Med Driftportalen kan trafikkontoret den kommande vintern följa varje fordon som är i tjänst på Stockholms gator.

– Vi kan se alla snöröjningsfordon på en karta med hjälp av gps. På kartan lägger vi också in alla felanmälningar som kommer in. Vi kan alltså se var alla fordon faktiskt har varit och vi kan lättare upptäcka var det brister i systemet, säger Susanne Pettersson.

Trafikkontoret tror att det nya övervakningssystemet förbättrar snöröjningen.

– Förhoppningen är att vi snabbare kommer att kunna åtgärda fel. Driftportalen är ett utökat stöd inte bara för oss. Våra entreprenörer kan också följa utvecklingen på kartan, säger Susanne Pettersson.

Driftportalen är tänkt att användas året runt. Trafikkontoret har redan använt systemet när det gäller skyltverksamheten.

Under sommarhalvåret kan systemet användas för att underlätta sopning och städning av gator och torg.

– Det är viktigt att poängtera att Driftportalen inte ersätter vår nuvarande kontrollverksamhet helt. Vi kommer fortfarande att göra personliga besök och kontroller på stan, säger Susanne Pettersson.

Trafikkontoret hoppas att årets vinter blir mildare än den senaste. Den 5 december inträffade det värsta snöovädret på 50 år och SMHI utfärdade en klass 2-varning. Värst drabbades Farsta, Skarpnäck, Älvsjö och Enskede.

– Det kom flera decimeter mer snö i söderort jämfört med innerstan och västerort, säger Susanne Pettersson.