Gröna linjen igång igen efter totalstopp

Trafiken på tunnelbanans gröna linjen är återigen igång efter tidigare totalstopp.

Ett tekniskt fel på banan stoppade under onsdagskvällen all trafik på tunnelbanans gröna linje – linje 17, 18 och 19 – och samtliga stationer, förutom Slussen, Gamla stan, T-centralen samt Fridhemsplan, var ett tag helt avstängda.

Strax efter 18 meddelade SL att trafiken var igång igen men med oregelbundna avgångar och fortsatta störningar under kvällen.

De stationer som tidigare var stängda har återigen öppnats upp.

– Ordinarie system är igång, men det är fortsatta störningar. Det blir efterverkningar efter en sån omfattande störning, så trafiken kommer vara lite oregelbunden och med inställda avgångar. Det kommer vara så ett tag till under kvällen, men i morgon bitti när rusningen börjar kommer allt gå som det ska, säger Claes Keisu vid SL:s pressjour.

Kaoset på gröna linjen gör att många tvingas ta alternativa resvägar hem, som tvärbanan. Foto: Andreas Ekström

Resenärer evakuerades

Det var ett strömavbrott på Gullmarsplan vid 16.20 som slog ut trafikledningscentralens signalsystem som gör det möjligt att se var tågen befinner sig på banan. En stor säkerhetsrisk.

– Tågen har under manuell ordergivning fått åka till närmaste station för att släppa av resenärerna, säger Claes Keisu.

Resenärer som satt fast på Skanstullsbron i samband med stoppet fick evakueras från tunnelbanevagnarna.

Resenärer fick evakueras på Skanstullsbron. Foto: Johnny Granath

”Under all kritik”

– Man får inte ta det personligt, det är inte mig de är arga på utan uniformen. Jag försöker hjälpa till så gott jag kan. De flesta har varit snälla ändå, säger kundvärden Teodor Jönsson som befann sig mitt i kaoset på Gullmarsplan.

Teodor Jönsson fick möta många upprörda resenärer. Foto: Andreas Ekström

Adina Ekbergh bor i Bagarmossen. Hon lämnade T-Centralen 16.40 och var framme i Gullmarsplan först klockan 18.

– Det är under all kritik. Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av SL. Varje gång jag åker tunnelbana så är det strul. Tacka för bilen. Sedan tycker jag det är jättedåligt organiserat av SL. De informerar inte sina kundvärdar, så dåligt skött, säger hon.

Adina Ekbergh tycker att hanteringen från SL:s sida är under all kritik. Foto: Andreas Ekström