Här är halkbanan som sladdar om till elbil

Hans Löfgren Gillingebanan
Hans Löfgren visar hur man ska köra elbil på halt underlag.
Hans Löfgren Gillingebanan
På natten tankas bilarna med ström som tar 8 timmar tills batteriet är fulladdat.
Hans Löfgren Gillingebanan
Hans Löfgren visar hur man ska köra på halt underlag.
Gillingebanans elbilar
Gillingebanans vagnparken består av till 21 stycken elbilar av modellen Nissan Leaf.
Hans Löfgren Gillingebanan
Hans Löfgren vd på Gillingebana spår att framtidens bilförare kör eldrivet.
Hans Löfgren Gillingebanan
Elverna får uppleva hur lång bromssträckan är för en bil som kör i 45 km/h.
Nu är det sluthalkat för bensinbilen i Vallentuna. I alla fall på Gillinge-halkbana som blir först i länet att köra på 100 procent el.
– Vi vill utbilda framtidens bilförare och el är bränslet för framtiden, säger Hans Löfgren, vd för Gillinge Trafiksäkerhetscenter.

Hans Löfgren halktestar elbilen på Gillinges trafikövningsplats:

I våras bestämde sig Hans Löfgren för att alla bilar på Gillinges halkbana ska köras på el.

– Vi känner att vi också måste leva upp till de miljömål som finns och bidra till att minska koldioxidutsläppen, säger vd:n Hans Löfgren på Gillinge trafiksäkerhetscenter, som har räknat ut att de tidigare fossila bilarna släppte ut 25 ton koldioxid årligen.

Slutkostnaden blev 480 000 kronor med regeringens miljöbonus

Hans Löfgren, vd Gillinge trafiksäkerhetscenter

Hans Löfgren Gillingebanan

Hans Löfgren spår att framtidens bilförare kör eldrivet. Foto: Alexander Jacobsson

Smakar mer än det kostar

Sedan i september genomförs nu all riskutbildning för B-körkort i eldrivna bilar. Det är man först med av alla halkbanor i Stockholmsregionen, sett över hela landet är det endast en halkbana i Värmland som hann före Gillinge.

Övergången från bensin till el är en naturlig satsning inför framtiden som inte kostar mer än det smakar, anser Hans Löfgren.

– Vi fick drar in en extra elanslutning till garaget för att kunna ladda alla bilarna med ström. Slutkostnaden blev 480 000 kronor med regeringens miljöbonus, säger Hans Löfgren.

Hans Löfgren Gillingebanan

På natten tankas bilarna med ström som tar 8 timmar tills batteriet är fulladdat. Foto: Alexander Jacobsson

Inga växlar och tyst motor

Priset för de 21 införskaffade elbilarna blev i princip likvärdigt som för de gamla bilarna, eftersom de leasas.

Körförmågan ska inte heller vara annorlunda än bensinbilen. Den stora skillnaden sitter i körupplevelsen. Fördelen med elbilen är det låga motorljudet och avsaknaden av växellådan.

Det håller Niklas Österling med om, som precis har avslutat halkdelen i sin förarutbildning.

– Jag har aldrig kört en elbil tidigare och slogs av att den inte låter någonting. Sen gillade jag att den var automatväxlad och att man slapp kopplingen. Då kan man bättre fokusera på körningen, säger han.

I videoklippet berättar Hans Löfgren om varför elbilen är att föredra som miljöbil:

Batteriet: en frälsare eller miljöbov?

Men alla är inte lika positivt inställda. Eleven Ivan Källström tycker inte att elbilen är någon miljöfrälsare.

– Tillverkningen av elbilens batterier släpper ut mer gifter än vad som finns i diselbilens avgaser. Jag tänker inte köpa en, säger han.

Hans Löfgren svara på kritiken att det kan snart komma att ändras.

– Vi är bara i början av omställningen till elbil. Därför nytillverkas många elbilsbatterier och med tiden kommer det komma igång en återvinningsprocess av batterier. Men utvecklingen går fort fram. Det är inte sagt att dagens batteriteknik är den slutliga lösningen.

Gillingebanans elbilar

Gillingebanans vagnparken består av 21 stycken elbilar av modellen Nissan Leaf. Foto: Alexander Jacobsson

Fakta

Om Gillinge trafiksäkerhetscenter

  • Stockholms Trafiksäkerhetscenter i Gillinge är Sveriges största trafikövningsplats och ägs av Sveriges trafikskolors riksförbund.
  • Centret som riskutbildar 18 000 förare om året har 4 halkbanor.
  • Sedan 2017 genomförs all riskutbildning för B-körkort på halkbana i elbilar.