Hållplatser tas bort – restiden ska bli kortare

buss
Färre hållplatser = snabbare färd genom söderort.
Söderorts stombusslinjer ska bli snabbare och pålitligare.
Men priset kan bli högt för många resenärer: Totalt 20 hållplatser kan försvinna från linje 172 och 173.

Flera stora förändringar väntar de resenärer som brukar ta buss 172 och buss 173 genom söderort.

Trafikkontoret i Stockholms stad, Stockholms läns landsting och Trafikverket  vill förkorta restiden, öka pålitligheten och minska variationen i restid på båda dessa stombusslinjer.

Det vill man göra genom att ändra linjesträckningar, tillföra 1 700 meter nya busskörfält och ta bort hållplatser.

Så här ser förslagen ut:

Buss 172 (går från Norsborg till Skarpnäck via Fittja, Flemingsberg, Huddinge, Högdalen och Hökarängen):

*Sex hållplatser hoppas över: Gubbängen, Getfotsvägen, Gubbängens idrottsplats, Högdalens industri, Högdalsdepån och Stora Sköndals väg.

*Linjesträckningen ändras mellan Högdalen och Hökarängen.

*Översyn av trafiksignalanläggningar.

*0,5 km busskörfält tillkommer.

Förslagen väntas förkorta restiden på buss 172 med cirka fem minuter, i båda riktningarna.

Buss 173: (går från Skärholmen till Skarpnäck, via Fruängen, Älvsjö och Hökarängen):

*14 hållplatser hoppas över eller utgår: Apoteksbolaget, Lindvreten, Lammholmsbacken, Ekholmsvägen, Vårdkasevägen, Fornminnesvägen, Visirvägen, Segeltorps industriområde, Häradsvägen, Dr Widerströms gata,  Älvsjögården, Örbyleden, Stora Sköndals väg och Skebokvarnsvägen.

*Ändrad linjesträckning mellan Skärholmen och Kungens kurva samt mellan Ikea och Fruängen.

*1,5 kilometer nya busskörfält (varav 300 meter är samma som för buss 172).

*Översyn av trafiksignalanläggningar.

Förslagen väntas förkorta restiden på buss 173 med sex till åtta minuter, beroende på tid och riktning.

– Tidsvinsterna kommer från att det blir rakare sträckor. Om man bott i ett område där bussen har svängt in så kommer man antingen att få gå lite längre till närmaste busshållplats. Fast från flera av dessa hållplatser går det fortfarande röda bussar, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till Dagens Nyheter.

Körfält tas från bilar

Förslaget innebär att bilisterna blir av med 1 700 meter körsträcka. Det innebär att framkomligheten för bilarna minskar, men trafikkontoret bedömer ändå att den kommer att vara ”fortsatt god på de flesta tider och platser”.

Stockholms stads förslag till inriktningsbeslut klubbades i Stockholms stads trafiknämnd den 10 december. Den grönblå majoriteten gjorde dock ett särskilt uttalande om hållplatserna:

”Frågan om indragna hållplatser är slutligen ett beslut för Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting och bussoperatörerna, men åtgärderna ingår i ärendet och påverkar vardagen för stockholmarna och vi vill härmed lyfta att det är en fråga vi tycker bör övervägas noggrant innan den beslutas.”

Kostnaden för hela projektet beräknas till cirka 11 miljoner kronor. Tanken är att förändringarna ska börja genomföras våren 2019 och vara klara under samma år.

Detta är en uppdaterad version av texten.