Sollentunas tågstationer bland de mest otrygga

Hicham Merribi och Baraa Zaafrani kollar läget på pendelstationerna
Hicham Merribi och Baraa Zaafrani kollar läget på pendelstationerna
Rotebro och Helenelund ligger på plats två och tre i rankingen över de mest otrygga pendeltågstationerna.
SL har nyligen skjutit till pengar för att öka tryggheten på pendeltågen, genom att anställa ett antal trygghetsvakter.
Mitt i följde med trygghetsvakterna Hicham Merribi och Baraa Zaafrani en kväll på jobbet.

Klockan är 19.59 och vi tar rygg på Baraa Zaafrani och Hicham Merribi på pendeln från Stockholm city mot Kungsängen.

De är två av de nya trygghetsvakterna, eller pendelvärdar som tågföretaget MTR benämner dem, som anställts sedan SL skjutit till pengar för att öka tryggheten på pendeltågen.

De kilar raskt igenom tågvagnen, kollar under sätena i vagnens ändar, ber någon ta ner fötterna från sätet, tar med skräp. Allt protokollförs när vagnen gåtts igenom.

– En glasflaska kan till exempel användas som tillhygge, så den plockar vi bort, säger Baraa Zaafrani.

Rachelle Chibalonzy väntar på bussen – och får en pratstund med värdarna. Foto: Pekka Pääkkö.

Enligt SL:s mätning är det pendeln som upplevs som mest otrygg i kollektivtrafiken. Några av de stationer som pekas ut som otrygga ligger på den här linjen, Spånga och Jakobsberg.

Mia Plahn kliver på i Spånga.

Känner du dig otrygg på pendeln?

– Allt eftersom jag blivit äldre känner jag mig mer otrygg sent på kvällarna, och när det är mörkt, säger hon.

Varför vet hon inte riktigt, hon har aldrig råkat ut för något i kollektivtrafiken.

– Det är en allmän känsla man får bara, när man hör om allt som händer. Så det är jättebra med de nya pendelvärdarna, tycker jag.

Trygghetsvakterna jobbar även ombord på tågen. Foto: Pekka Pääkkö.

Den pendelstation som upplevs som mest otrygg är Ulriksdal, enligt undersökningen. Osama Zaafrani, som är pendelvärdarnas arbetsledare, har förklaringen:

– Det är ett gäng småkids som hänger vid Hemköp. De hörs och syns. De brukar röra sig i gången ner mot den nya skolan, eller hålla till i loftgången vid biljetthallen och väsnas, säger han.

Men de är inte farliga?

– Nej, det räcker att man säger till dem, på ett schysst sätt.

Han ambulerar mellan kvällens tre team. De två övriga är på väg mot sina första stopp på stationerna Flemingsberg och Årstaberg. På helgerna är det åtta team ute.

Topp två och tre i rankingen över de mest otrygga pendeltågstationerna ligger Rotebro – där 47 procent känner sig otrygga, och Helenelund där siffran ligger på 41 procent.

De minst trygga stationerna

Vid de här pendeltågsstationerna uppger minst andel personer att de är trygga. Klicka på grafiken, den är interaktiv.

Källa: SLL

Kollar att tjejen är okay

På Spånga station har Baraa och Hicham kollat runt i alla skrymslen och vrår, sagt till en tjej att inte röka på perrongen och pratat med Rachelle Chibalonzy, som står inne i biljetthallen. Hon kommer från Kongo men bor nu i Spånga.

Hicham som kommer från Tunisien får nu användning för sin franska, och har förvissat sig om att hon är okay. Hon står därinne och värmer sig i väntan på bussen.

De har även fått en pratstund med stationsvärden i luckan. För pendelvärdarna är inte bara till nytta för resenärerna, utan även för tågförare och stationsvärdar, som kan uppleva otrygghet, särskilt vid ändstationerna.

En kvarglömd flaska kan bli ett tillhygge, förklarar Baraa och städar bort den. Foto: Pekka Pääkkö.

Går inte i konflikt

Värdarna har gått igenom väktarutbildningens första steg. De får inte avvisa någon, utan får kalla på ordningsvakter eller polis om det uppstår en konflikt.

– De är tränade i konflikthantering, men deras jobb är att vara synliga och skapa trygghet, säger Veronika Rybell Lindgren, som är MTR:s stationschef på Centralstationen.

Men ibland förväxlas de med biljettkontrollanter, som också bär blå västar. Därför ska västarna bytas ut mot rosa, berättar hon.

Skrymslen och vrår kontrolleras så att inget farligt göms där. Foto: Pekka Pääkkö.

SL:s trygghetsnummer finns på västarnas ryggar, och på informationstavlor på stationerna. Dit kan ringa om någon till exempel är hotfull, vandaliserar eller om man ser någon som far illa. Numret går till en trygghetscentral som kan larma ut personal.

Använder trygghetsnumret

På pendeltåget är det nu halvfullt, de flesta är försjunkna i sina mobiler. Men en ung kvinna uppmärksammar pendelvärdarna:

– Trygghetsnumret är jättebra, jag har ringt det flera gånger. Och det här med pendelvärdar är ett bra initiativ, säger hon.

Fakta

Här är det stökigast

Antal ärenden som rapporterats till SL:s trygghetscentral t o m 10 september 2018:

  • Stockholms city 225
  • Älvsjö 171
  • Stockholms södra 168
  • Odenplan 111
  • Solna 97
  • Årstaberg 92
  • Flemingsberg 70
  • Sollentuna 60
  • Jakobsberg 58
  • Tumba 57
  • Huddinge 52
  • Västerhaninge 51
  • Sundbyberg 50
  • Upplands Väsby 49
  • Farsta strand 47
  • Spånga 46
  • Handen 45
  • Helenelund 42
  • Stuvsta 42

De flesta av ärendena gäller stök eller personer som sitter och sover eller är berusade. 15-20 procent beräknas utgöras av brott, som skadegörelse, stöld, eller våldsbrott.

Källa: SLL