Helldén glad men önskade ett hårdare förslag

Daniel Helldén (MP) om miljözoner
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Från 2020 har Stockholms stad möjlighet att stegvis införa nya miljözoner för personbilar, enligt regeringens förslag.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) välkomnar förslaget.
– Jag är glad, säger han till Mitt i.

På fredagen meddelade regeringen sitt förslag till nya miljözoner i landets stadskärnor.

År 2020 ska kommunerna få möjligheten att införa de nya zonerna. Men regelskärpningen sker stegvis och 2022 börjar de hårdaste reglerna att gälla för dieselbilarna.

I Stockholm är linjen sedan tidigare att miljözonerna ska införas och regeringens förslag välkomnas i Stadshuset.

– Jag är glad att regeringen nu sätter ner foten, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Ville se ett hårt införande

Han har tidigare öppnat för att så tidigt som möjligt förbjuda dieselbilar i innerstan som saknar de allra senaste utsläppskraven.

Den stegvisa regelskärpningen är han inte lika positiv till.

– Det var inte mitt förstahandsval, men nu kan vi sätta i gång arbetet. Nu har vi en tydlighet som bilägarna kan förhålla sig till.

Nu har vi en tydlighet som bilägarna kan förhålla sig till.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarrråd

Men just tydligheten är något som oppositionen inte håller med om.

– Vi säger inte nej till miljözoner, men förslaget har en alldeles för snäv tidsram och avgränsningen är märklig. Det ställer enormt stora krav på människor som köpt en miljöbil på senare år och 2022 måste köpa en ny. Det är helt orimlig. säger oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

Vad är en rimlig tid?

– Svårt att säga vad som är rimligt. Men tre och ett halvt år är alldeles för kort.

Helst hade hon sett att majoriteten arbetat hårdare för att få fram fler kringleder runt Stockholm och på så sätt minska trafik i innerstan.

Öppnar för en större zon 2

Men i april kommer nu en referensgrupp ledd av Helldén ta form. Tillsammans med tjänstemännen kommer de sedan ta fram den slutgiltiga utformningen för Stockholms innerstad.

Tidigare har Helldén borgat för att miljözon 2 inte kommer omfatta just ett område utan bara vissa hårt trafikerade gator.

Men med de nya direktiven från regeringen öppnar han nu för att återgå till förslaget om ett enda stort område för zon 2.

– Den frågan kommer att lyftas i referensgruppen, men just nu vet vi inte hur det kommer se ut, säger Daniel Helldén.

Kan kosta 11 miljarder kronor

Enligt Transportstyrelsens beräkningar skulle ett hårt införande 2020 medföra att över 90 000 bilar i Stockholmsområdet behövts bytas ut. Med kostnader på närmare 11 miljarder kronor för bilägarna.

– Nu kommer ju färre bilar att beröras. De totala kostnaderna är oklart så här tidigt. Men vi är på det klara med att kostnaderna är värt resultatet. Det handlar om folks hälsa, säger Helldén.

Känns det som en vinst?

– Ja, det gör det. Det har pratats om miljözonerna länge. Att vi nu kan ta ansvar för stockholmarnas hälsa ser jag som en seger.

Men enligt Cecilia Brinck är det en förlust för många Stockholmsfamiljer.

– Det är mycket pengar som kan drabba familjer hårt.

Hur hade ditt förslag sett ut eller ska zonera skrotas?

–  Det är inte min uppgift att forma reglerna nu, men jag hade skrotat regeringens förslag. Vi får se vad majoriteten i Stockholm nu föreslår och sedan ta ställning till det, säger Brinck.

Fakta

Här är regeringens förslag på zoner

Miljözon 1

Den första miljözonen reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan idag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan idag i åtta kommuner. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.

Miljözon 2

I den andra miljözonen ställs krav på personbilar.

  • Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Men 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.
  • För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
  • Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.

Miljözon 3

I den tredje miljözonen ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

Källa: Regeringen