Min lokala hjälte

Helldén: ”Trottoarer ska snöröjas före vägar”

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Snöröjning Kungsholmen
Snöröjning på Kungsholmen.
Stockholms trottoarer ska prioriteras högre i snöröjningen. Men det dröjer till 2019.
– Vi kan inte gå in mitt i ett avtal och ändra startkriterierna. Men vi har gjort ett tillägg så att trottoarerna redan i dag ska röjas tidigare än gatorna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

 

 

Lokaltidningen Mitt i har tidigare berättat om kritiken mot snöröjningen och halkbekämpningen av stadens trottoarer. Kungsholmsbon Göran Mörner tycker att kommunen borde halkbekämpa trottoarer före cykelbanor.

– Jag förstår att det kan sticka i ögonen att det finns en nästan ren cykelbana och en gångbana eller trottoar som bara är plogad. Det är därför vi prövar de nya systemen på Norr Mälarstrand och Sankt Eriksgatan den här vintern. Men vi kan inte flytta maskinerna från cykelbanorna till trottoarerna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Snöröjning Kungsholmen

”Prioritera oskyddade trafikanter”

På centrala gator i innerstan ska trottoarer snöröjas vid två centimeters snödjup och bilbanor vid fyra. Daniel Helldén vill generellt att snöröjningen ska starta tidigare på trottoarer än på bilvägar.

– Vi har tagit ett i den nya upphandlingen att vi prioriterar de som går. Det är enklare för någon att ta sig fram i en bil när det är mycket snö än för någon som går. Vi vill prioritera upp de oskyddade trafikanterna – de som inte sitter innanför ett plåtskal, säger Daniel Helldén.

”Kan sticka i ögonen”

Sopsaltningen på Stockholms cykelbanor ingår i ett forskningsprojekt från Linköpings universitet. Det är bakgrunden att den typen av halkbekämpningen påbörjades på cykelbanor redan vintern 2013/2014 och först nu testas på gångbanorna på Norr Mälarstrand och Sankt Eriksgatan.

– Jag förstår att det kan sticka i ögonen att det finns en nästan ren cykelbana och en gångbana eller trottoar som bara är plogad. Men vi har helt en inte inte haft maskiner som har klarat sopsaltning på gångbanor och trottoarer tidigare. Det är därför vi prövar de nya systemen på Norr Mälarstrand och Sankt Eriksgatan den här vintern. Men vi kan inte flytta maskinerna från cykelbanorna till trottoarerna, säger Daniel Helldén.