Hemming (C): Målet – bygga ut Sjövägen

Målet är utbyggd pendelbåtstrafik till Nacka men ansvarigt landstingsråd ger inga löften
Målet är utbyggd pendelbåtstrafik till Nacka men ansvarigt landstingsråd ger inga löften
Inga konkreta löften.
Men målet är att bygga ut Sjövägen.
Kanske blir Ropsten en ny hållplats.
Det säger Gustav Hemming (C), skärgårds- och regionplanelandstingsråd.

I tisdags skrev Mitt i om Sjövägen, och om resenärernas önskemål att pendelbåttrafiken mellan Nacka och innerstan byggs ut.

I dag svarar ansvarig politiker Gustav Hemming (C), skärgårds- och regionplanelandstingsråd.

Inga löften

Gustav Hemming ger inga konkreta löften men säger att ”vårt mål är att bygga ut pendelbåtstrafiken i den takt det är möjligt”.

– Jag ska aldrig lova till hundra procent men det är en trafik som drar många resenärer.

Han har läst tisdagens artikel på Mitt i:s hemsida, där tidningen bland annat intervjuade pendlare som hade tagit cykeln till färjeläget i Nacka strand för vidare färd med pendelfärjan, och också en resenärer som hade valt att ställa bilen och ta färjan för att slippa trängseln i biltrafiken.

– Vi kommer försöka utöka den här trafiken, sjötrafiken har en viktig roll och kan locka pendlare att ställa bilen, säger Gustav Hemming.

Finns inga pengar

I dagsläget finns dock inga pengar till det:

– Det nuvarande avtalet för Sjövägen har nått taket. Det gör det ganska dyrt att bygga ut trafiken särskilt som vi inte äger fartygen. Vi kommer att följa resandet, jag kommer att göra vad jag kan för att bygga ut Sjövägen, säger Hemming.

Mitt i: Vad kan du säg om önskemålet från resenärer om fler stationer, avgångsplatser, för färjorna?

– Det kostar tid, men är absolut något vi tittar på.

I så fall kan det bli aktuellt på platser där det går att ansluta till andra färdmedel i kollektivtrafiken.

En variant för att göra resandeströmmarna jämnare i båda riktningarna, till Nybrokajen respektive till Frihamnen, kan vara att anlägga en ny hållplats, i Ropsten, där det går att ansluta bland annat till tunnelbana. Det skulle kunna leda till en jämnare belastning av trafiken åt båda hållen.

Ropsten kan vara en strategisk brygga

– Ropsten kan vara en strategisk brygga.

Utredning på gång

Landstinget utreder för närvarande pendelbåtstrafiken i länet. Utredningen ska presenteras i början av 2018.

– Den kommer att ligga till grund för hur pendelbåtstrafiken kan utvecklas och byggas ut, säger Hemming.

Hos SL säger presskommunikatör Claes Keisu att SL vet om att Sjövägen är populär, men att det ”i dagsläget” inte är aktuellt att utöka trafiken.

– För att göra ytterligare utökning krävs beslut och ökad budget från trafiknämnden (≈politikerna), säger Claes Keisu.

Fakta

Fem fartyg trafikerar Sjövägen

Fem fartyg trafikerar Sjövägen, linje 80.

Budgeten för Sjövägen har tidigare utökats från 48 till 53 miljoner kronor.

Hittills i år har Sjövägen haft 671 202 påstigande, januari–september. Jämfört med samma period i fjol är det en ökning med 20 procent.

Så här många påstigande har Sjövägen, 2017 (2016):

Januari 41 468 (25 610)

Februari 41 580 (33 218)

Mars 50 302 (38 486)

April 59 434 (46 079)

Maj 84 351 (71 638)

Juni 87 697 (75 870)

Juli 104 042 (93 332)

Augusti 108 883 (88 309)

September 73 199 (71 139)

Oktober (hittills) 20 246