Han hoppade av – för att hoppa på en elmoped

Elmopeden har utvecklats av Rickard Bröms och två kompanjoner till honom
Elmopeden har utvecklats av Rickard Bröms och två kompanjoner till honom
Elbatteriet är placerat under sitsen
Elbatteriet är placerat under sitsen
Han är Sicklabon som hoppade av för att hoppa på något eget.
I det här fallet en elmoped.
Egenhändigt utvecklad och även med en stark tro på att eldrivet är framtiden.

Rickard Bröms är övertygad.

Så övertygad att han hoppat av sitt tidigare jobb som marknadsförare för att starta eget.

Då hade han förstås först kartlagt marknaden för elmopeder och gjort en upptäckt:

– Det fanns ingen utveckling överhuvudtaget.

Tog fram prototyp

Tillsammans med några kompanjoner tog han fram en prototyp på en elmoped som de döpt till Vessla.

I augusti drog försäljningen igång på allvar. Enligt Rickard Bröms sålde de slut på alla elmopeder på tre veckor

Står inför vägval

Rickard Bröms tror att mopedbranschen står inför en vägval, antingen att satsa på elmopeder eller att bygga om mopedernas motorer för att anpassa motorerna till kommande och strängare utsläppsregler.

Själv tror Rickard Bröms att elmopeden är framtiden.

– Vi tror att vi kan flytta över trafikanter från fyra till två hjul.

Vill locka bilister

En målgrupp de vill locka över är arbetspendlande bilister i närförorten som värdesätter sin tid och inte vill lägga mer tid än nödvändigt på arbetsresor.

Per Johansson, VD på Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, säger att det är en ”väldigt snabb utveckling” av elmopeder.

– Det finns importörer som tar in flera elmopeder.

Förbättrade batterier

Per Johansson säger att elmopedernas batterier ständigt förbättras och blir allt lättare att ladda. Och det finns appar där ägaren kan se hur mycket el elmopeden har kvar.

Förra veckan meddelade regeringen om en elcykelpremie på 25 procent, en premie som inkluderar elmopeder.

– Det är väldigt positivt att staten går in med subventioner. Alla kan inte cykla, elmopeder kan fylla tomrum, säger Per Johansson.

Rickard Bröms i Sickla säger att han kör sin elmoped från bostaden i Sickla till arbetsplatsen i Stockholm. På så sätt vinner han drygt en timme i restid jämfört med om han åker kollektivt eller bil.

”Tid är bland det viktigaste i livet”

– Tid är bland det viktigaste i livet, säger han.

Fakta

Kort om elmoped

Elmopeden går att köra mellan fyra till sex mil på en laddning.

Mopedsäsongen brukar främst vara mellan mars till oktober. Rickard Bröms säger att själv kör han elmoped året runt.