Hundratals protesterar mot indragna hållplatser

Skarpnäcksbon Elin Tong och Årstabon Beatrice Persson startade protestlista mot förändringarna på buss 172 och 173
Elin Tong och Beatrice Persson hoppas att deras protester om buss 172 och 173 tar skruv.
Hundratals resenärer har skrivit på en lista, i protest mot beslutet att dra in hållplatser för buss 172 och 173.
Elin Tong och Beatrice Persson startade protesten – och är överväldigade av gensvaret.


Skarpnäcksbon Elin Tong och Årstabon Beatrice Persson kliver upp när de flesta andra forfarande sover djupt. De börjar sina jobb som tunneltågsförare före klockan fem på morgonen. Oftast vid Högdalsdepån, där tunnelbanetågen görs i ordning innan de går ut i trafik.

– Vi är helt beroende av att det finns en bra bussförbindelse till Högdalsepån. Annars kommer vi inte till jobbet i tid. Det gäller alla oss som jobbar här, säger Elin Tong.

Hon och Beatrice Persson blev därför förskräckta över trafiknämndens beslut för stombussarna 172 (Norsborg–Skarpnäck) och 173 (Skärholmen–Skarpnäck). För att förkorta restiden och öka pålitligheten vill nämnden och Stockholms läns landsting ändra linjesträckningarna och dra in eller hoppa över totalt tjugo hållplatser.

Högdalsdepån är en av de hållplatser som kan försvinna, för buss 172.

– I dag åker jag direkt från Skarpnäck till Högdalsdepån, strax efter klockan 4 på morgonen. I framtiden måste jag byta i Hökarängen och sedan ta buss 143, som ska täcka upp där buss 172 försvinner. Det blir väldigt svårt att hinna, även om de anpassar 143:an tidtabell, säger Elin Tong.

Protestlista på nätet

Beatrice Persson får det lika besvärligt. I dag hoppar hon på en buss i Linde och byter till buss 172 vid Ågestavägen för att ta sig till Högdalsdepån.

– Bussen är min enda möjlighet att ta mig till jobbet i tid. Det är tajt redan nu, säger hon.

Elin Tong och Beatrice Persson har startat en protestlista på nätet, som gäller både buss 172 och 173. På bara någon vecka har nära 400 personer skrivit på den. De som skrivit på kommer från hela söderort och från kranskommuner som Huddinge och Botkyrka.

”Urbota dumt”

Många har också förklarat hur förändringarna drabbar dem (se faktaruta). De har också lämnat beska kommentarer som ”urbota dumt”, ”totalt oacceptabelt” och ”en oerhörd försämring”.

– Vi trodde aldrig att så många skulle skriva på. Men många är lika upprörda som vi. Restiden med buss 172 blir till exempel fem minuter kortare av förändringarna. Det är inte värt det, säger Elin Tong.

”En blodpropp”

Nu hoppas de två kollegerna att protesten tar skruv.

– Vi ska mejla ut protestlistan till så många berörda som möjligt, till politiker och till Keolis, till exempel. Vi hoppas att det hjälper, säger Beatrice Persson och tillägger:

– Buss och tunnelbana är Stockholms blodomlopp och vi förstår att man måste göra vissa finjusteringar för att det ska gå så smidigt som möjligt, men vad är idéer som dessa om inte en blodpropp?

Inte helt spikat

Stockholms stads trafiknämnd klubbade inriktningsbeslutet, där förändringarna för buss 172 och 173 ingår, den 10 december. Helt spikade är dock inte förändringarna. I ett tillägg till beslutet betonar den grönblå majoriteten att frågan om busshållsplatserna ”slutligen är ett beslut för trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting och bussoperatörerna”.

Tanken är att förändringarna ska genomföras under 2019.

Skarpnäcksbon Elin Tong och Årstabon Beatrice Persson startade protestlista mot förändringarna på buss 172 och 173

Beatrice Persson och Elin Tong – tunneltågsförare och initiativtagare till protestlistan.  Foto: Privat

Fakta

Röster ur protestlistan

Den 11 december har 333 personer skrivit under ”Protest mot omläggningen av busslinje 172 och 173”, på sajten skrivunder.com.

Många har också lämnat kommentarer. Här är några av dem:

”Jag skriver under pga att mitt barn åker buss 173 till skolan varje dag och skolan ligger vid Älvsjögården. Vi behöver busshålsplatsen kvar annars hur ska barnen ta sig till skolan??”

”De ca 6 minuterna man sparar väger inte upp de till antal minskade antal stoppen o möjligheterna för avstigning nära arbete. Tid är inte den enda eller tyngsta kvalitetsindikatorn här!”

”Min dotter åker till skolan i Gubbängen fem dagar i veckan, dit och hem. Det gör även hennes kompis som bor i Skarpnäck.”

”Det här förslaget är fullkomligt oacceptabelt. Vi tunnelbaneförare behöver sätt att ta oss kommunalt till och från våra depåer, som tillexempel högdalsdepån. Att förändra kollektivtrafiken på ett sådant sätt att det skadar oss som arbetar i kollektivtrafiken är bara dumt.”

”Mitt barn måste ta buss 173 till skolan varje dag och att då dra in Älvsjögården är en oerhörd försämring för henne och hennes föräldrar. Däremot bör det införas fler bussfiler!”

”Hur ska buss 143 kunna täcka ännu fler hållplatser? Den är ju redan proppfull som det är och den enda buss som finns mellan Högdalen, Rågsved, Hagsätra, Ormkärr, Älvsjöbadet, Älvsjö industriområde och Älvsjö. Den är dessutom kort, eftersom en ledbuss inte får plats att svänga i de korsningarna. Så urbota dumt.”

”Buss 172 behövs på sträckan Majrovägen genom GUBBÄNGEN … Många äldre har svårt att gå långt så låt buss 172 fortsätta som tidigare genom GUBBÄNGEN …”

”Min son och familj bor på Skebokvarnsvägen, barnen använda busen mycket till Bandhagen . Ni kanske tycker det är bättre att barn ska gå själva (11 o 14 år) hem i mörkret på vintern när det är halt o jävligt ute. Tänk på barn o äldre som drabbas !”

”Jag skriver under pga att jag arbetar som sjuksköterska på Huddinge sjukhus & bor i Gubbängen. Jag jobbar udda tider & det underlättar enormt att jag har tillgång till bussen i Gubbängen lättillgängligt!”

”Jag skriver under pga att min mamma (83år) är beroende av buss 172 för att komma till sin träning i Skarpnäck.”

”Hållplatserna i Gubbängen är viktiga för oss i vår vardag. På mornarna är bussarna knökfulla av barn och ungdomar som ska till Engelska skolan. De kommer nu behöva korsa Örbyleden på vägen till skolan.”

”Onödigt mycket krångel för så liten tidsvinst, och inte lär det bli flera som kommer att åka dessa bussar efter detta.”

Källa: skrivunder.com