Imorgon börjar skip stop-tabellen

Rotebro, Norrviken och Häggvik blir av med hälften av avgångarna i rusningen.
Rotebro, Norrviken och Häggvik blir av med hälften av avgångarna i rusningen.
Imorgon, den 10 december, börjar SL:s nya tidtabell att gälla.
Då kommer den totala trafiken att öka med 20 procent – men Rotebro, Norrviken och Häggvik blir av med hälften av avgångarna i rusningen.

Med planer på 8000 nya bostäder hör Rotebro och Häggvik till de mest expansiva områdena i norrort. Samtidigt kommer de, tillsammans med Norrviken, att få sämre kollektivtrafik.

Från och med den 10 december gäller SL:s nya tidtabell med snabbpendeltåg – eller skip stop-trafik som det också kallas. Det innebär att vart annat tåg hoppar över de tre stationerna under rusningstimmarna.



När landstinget presenterade förslaget fick det hård kritik av Sollentuna kommun.

– Färre tågstopp rimmar väldigt illa med de ambitioner vi har. Vi ser snarare ett behov av ökad trafik vid de här stationerna, sa Henrik Thunes (M), kommunstyrelsens ordförande i Sollentuna, till Mitt i i februari 2017.

Senare stämde även Upplands Väsby in i kritiken.

– Många som bor i exempelvis Bollstanäs och Grimsta tar pendeln från Rotebro. Vi ser det som att vi har en och en halv station i Väsby och kommer kämpa för en bra pendeltrafik från båda stationerna, sa Mathias Bohman (S), kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby, till Mitt i i maj 2017.

Strax innan hade Trafikverket och landstinget bråkat om hur många pendeltåg som egentligen får plats på järnvägsnätet, något som tände nytt hopp för Sollentuna kommun. Och i slutet av maj 2017 kunde Mitt i berätta att Trafikverket ifrågasatte skip stop redan 2015.

Under sommaren höjdes flera röster mot att landstingets trafikförvaltning inte varit tydliga med vilka försämringar som skip stop-tabellen innebär.

– Det här har varit väldigt otydligt, komplicerat och vagt. Antagligen för att man vill få igenom förändringar utan att någon ska märka det, sa Pehr Granfalk (M), ordförande i Solnas kommunstyrelse, till Mitt i i augusti 2017.

Men landstinget stod fast vid skip stop. I september 2017 beslutade Trafikverket om nya trafiklägen – och därmed spikades tidtabellen som börjar gälla den 10 december.