Nya tågen går inte för fullt på röda linjen

Tomas Eriksson (MP) röda linjen
Tomas Eriksson (MP) menar att de nya t-banetågen inte kan nyttjas fullt ut.
Signalsystemet på röda linjen måste bytas ut för att de nya tågen ska kunna köra för fullt. Dags att komma till skott med att köpa in ett nytt signalsystem, menar Tomas Eriksson (MP).

Röda linjen skulle få framtidens t-banetrafik, med automatiserad, tät trafik. I stället är den tunnelbanans mest eftersatta linje, där trängseln är stor under rusningstid.

Framtiden skulle nås via en trestegsraket: ny tågdepå, nya tunnelbanetåg – och nytt signalsystem.

Sista pusselbiten

De två första pusselbitarna är nu på plats. Tågdepån står klar i Norsborg, och det första av de nya C30-tågen har anlänt.

Nu tycker Miljöpartiet i landstinget att det är dags att komma till skott med den tredje:

– Vi vill att en ny upphandling för ett nytt signalsystem på röda linjen inleds. Först med ett nytt signalsystem kan de nya C30-tågen ge full effekt, säger Tomas Eriksson, gruppledare.

2-minuterstrafik på röda linjen

Med ett nytt signalsystem kan automatiserad trafik införas, med 2-minuterstrafik och även expresståg, enligt Eriksson.

Röda linjens signalsystem är gammalt och medger inte så tät trafik. En upphandling gjordes för några år sedan, men det företag som skulle leverera kunde inte klara av det. En tvist pågår om att upphäva kontraktet.

Viss ökning av turer

De nya tågen kommer att möjliggöra en ökning från 24 till 30 avgångar i timmen, enligt SL, och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons menar att ett nytt signalsystem är en av de saker de tittar på nu när tunnelbanan byggs ut till Barkarby, Nacka och Hagastaden.

Han påpekar dock att man i och med de här nya tågen har tagit höjd för automatiserade och förarlösa tåg.