Min lokala hjälte
Kristoffer är operatör på MTR:s ledningscentral vid Klarabergsviadukten.
Kristoffer är operatör på MTR:s ledningscentral vid Klarabergsviadukten.

Därför är det inte SL:s fel att tåget är sent

Trafik Förra året ställdes över 5 000 pendeltågsavgångar in. Tusentals resenärer fick stå och frysa på perrongerna eller hitta andra vägar hem.
SL får betala för missnöjet – men inställda avgångar är i 97 procent av fallen inte deras fel.

Pendeltågsresenärerna är Stockholms minst nöjda resenärer, och har varit det i flera år, enligt Storstockholms lokaltrafiks (SL) undersökningar. Det är kanske inte så konstigt – den som åker pendeltåg åker ofta långt och har få alternativ utöver taxi när trafiken står still. Vilket den ofta gör.

En förklaring till problemen för pendeltågen är nätet de kör på. Pendeltågen samsas om spåren med fjärr-, regional- och godståg som körs av flera olika aktörer.


Inställda avgångar senaste åren

Pendeltåg i Stockholms län.

Källa: SL:s avvikelserapporter


Problem hos en aktör påverkar alla andra. Samtidigt sköter Trafikverket signalsystem och upphandlar underhåll.

Det går att jämföra med tunnelbanetrafiken som enbart körs av SL:s operatör MTR, som också sköter signalsystem. Pendeltågstrafiken är helt enkelt störningskänslig.

– Skulle vi hårdra det går sextio procent av Sveriges tågtrafik in i, startar i, eller går igenom Stockholm. Det gör att det är väldigt mycket som påverkar, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

SL ansvariga för en bråkdel av förseningarna

Inte sällan är det SL som får ta emot resenärernas ilska, och som blir syndabock för problemen i kollektivtrafiken.

Det är dessutom SL som får betala ut resegarantin för resenärer som tar sig fram på andra sätt när tågen står still – under 2017 betalades över tretton miljoner kronor ut genom garantin.

Men en översyn av SL:s egna avvikelserapporter visar att SL inte bär hela skulden för problemen.

Pendeltågen är en viktig grundbult i SL:s trafiksystem. Foto: Anna Z Ek.

Av de över 5 000 avgångar som ställdes in förra året var SL direkt ansvariga för bara tre procent. Mer än hälften av problemen låg istället hos Trafikverket, som sköter om infrastrukturen på järnvägarna.

Spårspring ett allt större problem

Under året drabbades järnvägsnätet av flera stora incidenter. Som i juni, när en entreprenör klippte av en elkabel vid ett arbete på centralbron. Bara dagarna senare brann det vid centralen, och fler tåg fick ställas in. Listan kan göras lång.

Från Trafikverket är svaret enkelt – de hinner inte med underhållet.

– Det är inget att sticka under stol med, det behövs mer spår i Sverige. Underhållet är en av de saker vi har störst utmaningar med, det är lite lurigt när det går ett tåg varannan minut, säger Bengt Olsson.

Inget att sticka under stol med, det behövs mer spår.

Bengt Olsson, presschef Trafikverket

Det andra stora problemet är att det blivit allt vanligare att folk rör sig på spåren – varje dag inträffar över 50 incidenter i Sverige, och många av dem sker i Stockholm.

– Folk tar genvägar över spåren, kör så kallade ”chicken race” där man ställer sig på spåret och står kvar så länge man vågar. Ja, det är helt vansinnigt, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Brist på personal och tåg hos MTR

Den tredje orsaken har funnits hos MTR. Operatören har framför allt under hösten haft problem med att få ut vagnar och personal på spåren. Ett uppdämt underhållsbehov och allmän lokförarbrist är delar av förklaringen.

Nästan en fjärdedel av alla inställda tåg berodde på MTR.

Det är mycket information att hålla reda på för Kristoffer på MTR:s ledningscentral. Foto: Stefan Källstigen.

Som beställare har SL möjlighet att påverka MTR. Nu håller de inne med sammanlagt 100 miljoner kronor i betalningar till MTR, för att sätta press på operatören.

– De kommer inte få hela beloppet – man kommer titta på hur trafiken gått och de kommer få ersättning utifrån det. Genom att hålla inne en större del av summan blir det ännu viktigare för MTR att få ut trafiken, säger Christian Hoffmann på SL.

Resenärer vet inte vem som är ansvarig

Trots många samtal från arga resenärer om problem som egentligen beror på andra aktörer, säger Christian Hoffmann att det är förståeligt att resenärer vänder sig till dem.

– För en resenär är det ju samma sak, de kommer inte komma i tid eller resa efter sin tidplan oavsett om det är SL eller Trafikverket som ligger bakom problemet. Det är svårt för resenärerna att hålla reda på vem som är ytterst ansvarig, så då hör de av sig till oss, säger Christian Hoffmann.


Så många inställda avgångar ansvarar de för

Pendeltåg i Stockholms län 2017.

Det här döljer sig bakom tårtbitarna:

Trafikverket – 2 750 inställda avgångar, beror på problem med infrastruktur så som signalfel och växelfel.

Yttre omständigheter – 1 247 inställda avgångar, beror till exempel på obehöriga i spåren.

MTR – 1 000 inställda avgångar, var av 428 berodde problem med/brist på vagnar och 572 på brist på personal.

SL – 160 inställda avgångar, beror främst på garantifel för nya tågvagnar.

Källa: SL:s avvikelserapporter