Jätteökning av inställda bussar under kaoshalkan

Halka, blankis, plogning, kollage
De snabba väderomväxlingarna orsakade blixthalka, med många inställda bussar som följd.
Under februari ställdes 657 bussavgångar in i Järfälla och Upplands-Bro. En jätteökning från januari då motsvarande siffra var 161. Bakom ökningen låg vädret, med omväxlande snökaos och blixthalka.
– Det blev väldigt halkigt och svårt att köra, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Vintern har inte varit snäll mot kollektivtrafiken. Vid flera tillfällen har framför allt bussarna lamslagits av det omväxlande vädret. Snöoväder har avlösts av plusgrader och slask, för att sedan frysa på igen, med följden att ett istäcke lagt sig över hela kommunen. Snöröjarna och halkbekämparna har fått slita hårt för att hålla jämna steg med väderomväxlingarna, med blandad framgång om man frågar Järfällaborna.

I Barkarbystaden hade också de självkörande bussarna problem med snöovädren. De upplogade snövallarna kan nämligen få bussarna att tvärnita på grund av att de registreras som främmande föremål av bussarnas sensorer.

Vädret orsakade 500 inställda turer

Om du kände att kommunaltrafiken strulade mer än normalt under februari så får du nu stöd för din sak. SL:s månadsrapport visar nämligen att nästan 500 fler bussavgångar ställdes in i Järfälla och Upplands-Bro under månaden jämfört med januari. 657 inställda avgångar mot 161. Av dessa stod orsakades drygt 500 av vädret.

– Först var det plusgrader, sen minus. Det blev väldigt halkigt och svårt att köra, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Siffrorna sticker ut även då man jämför med februari förra året, då färre än hundra avgångar ställdes in i Järfälla och Upplands-Bro.

– Det har varit ganska exceptionellt väder i år, framför allt under februari. Det blev jätteproblem när det växlade så snabbt, säger Elin Lindström.

”SL kan ju inte påverka allt”

Sl har målsättningar för punkligheten, både vad gäller utförda avgångar och ankomster. Under februari låg man två procentenheter under målet för avgångar och hela 14 procentenheter under målet för godkända ankomster, det vill säga att bussen anländer mellan noll och fem minuter efter annonserad tid.

– Det är föstås beklagligt att vi inte når målen, men SL kan ju inte påverka allt som rör busstrafiken. När det blir sånt här väder är vi beroende av väghållarna och om det blir bilköer på grund av halkan så fastnar bussarna i dem, till exempel.

Vad ska ni göra för att nå era mål då?

– Det finns relativt få åtgärder vi kan göra från vårt håll. Det handlar mer om samarbete med kommunerna som är de som oftast är väghållare, säger Elin Lindström.