Köerna kvar även när Förbifarten står klar

Förbifart Stockholm har börjat byggas och är klar om tio år. Men redan nu står det klart att den inte tar bort trafikköerna.

– Förbifarten borde ha byggts för länge sedan, säger Sten Nordin (M).

En minister, landshövdingen och fem kommunalråd från Huddinge, Stockholm, Ekerö, Järfälla och Sollentuna tog tillsammans det första spadtaget för Förbifart Stockholm i förra veckan. Satsningen som går på 27,6 miljarder kronor blir klar först om tio år. Då har Stockholms läns befolkning växt till över 2,5 miljoner invånare och många av dem kommer att ta bilen. Men Förbifart Stockholm raderar inte trafik­köerna.

– Nej, vi bygger inte bort köerna men vi minskar dem. Vi minskar också restiden för dem som pendlar mellan de norra och södra delarna av länet, säger Helena Sundberg, Trafikverkets regionchef i Stockholm.

Spadtaget togs till ackompanjemang av nätverket ”Stoppa Förbifart Stockholm” som skanderade just det budskapet. Men det imponerade inte på regeringen, landshövdingen eller kommunerna. Protestgruppen vill se mer spårväg i stället för fler bilar.

– Det handlar inte om ”antingen eller”. Det handlar om ”både och”. Vi har redan bestämt att bygga ut tunnelbanan, fler bostäder, mer cykelväg men det behövs också mer bilväg. Stockholm behöver mer av allt, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Stockholms finansborgarråd Sten Nordin slog fast att Förbifarten behövs och att byggstarten markerar en viktig dag för huvudstaden. Essingeleden är hårt belastad och minsta motorstopp i en fil leder till köer.

En av Förbifartens uppgifter är att avlasta Essinge­leden. Men det är som sagt tio år dit.

– Visst, det är helt klart så att den byggs för sent. Förbifarten borde ha byggts för länge sedan. Den kunde ha byggts på 90-talet men slarvades bort i Dennispaketet, säger Sten Nordin.

Förbifartens 21 kilometer långa sträckning (18 kilometer i tunnel) går mellan Kungens kurva i Huddinge och Häggvik i Sollentuna. Den löper under Skärholmen, Sätra och vidare till Lovön på Ekerö, över till Vinsta som gränsar till Järfälla och sedan till Hjulsta och Akalla. Det blir tre körfält i varje riktning och restiden blir 15 minuter.

Sten Nordin anser att tunnlar är rätt väg att gå för Stockholm.

– Även om Förbifarten blir klar för sent kommer stockholmarna att märka skillnaden. Södra länken har till exempel gjort en väldig nytta inte bara för trafiken utan också för boende i Årsta. Men det ska påpekas att om Södra länken byggts i dag hade den gjorts större, säger han.

Trafikplats Häggvik om tio år.