Så vill konduktören svalka de stekheta tågen

Konduktören Anders Morberg har ett förslag på hur man får ner värmen på Roslagsbanan.
Konduktören Anders Morberg har ett förslag på hur man får ner värmen på Roslagsbanan.
Roslagsbanan har drabbats av värmeslag och resenärer har uttryckt att hettan gör det olidligt att resa med tågen. Nu har konduktören Anders Morberg ett förslag på hur man kan lösa problemet.
– Det skulle innebära noll säkerhetsrisk, säger han.

Värmerekordet under maj månad överraskade oss alla – och Roslagsbanan har drabbats hårt av hettan.

Det var för drygt två veckor sedan som diskussionen kring värmen tog fart, och många resenärer beklagade sig över de bastuvarma tågen på sociala medier.

Miljöpartiet föreslog i ett uttalande att öppna upp luckor i taket på tågen, men enligt Arriva och trafikförvaltningen skulle detta innebära stora säkerhetsrisker.

”Borde inte vara så 2018”

Nu ger sig tågkonduktören Anders Morberg in i debatten. Han tillbringar hela dagarna på Roslagsbanan och vittnar även han om outhärdlig värme.

– Så fort solen ligger på blir tågen oerhört varma i högsommarvärmen. Händer det något på tåget, till exempel att det blir stopp i trafiken – vilket det blir – blir det olidligt. Det borde inte behöva vara så 2018. Det är löjligt, säger han.

Hittills har han inte sett någon som har tuppat av på grund av hettan, men han menar att det indirekt blir en säkerhetsrisk då både konduktörer och passagerare blir dåsiga.

– Vi har ju också hand om säkerheten och vår kapacitet är inte alls lika hög som den är en normal dag, säger han.

Ställbara fönster

Anders Morberg tog problemet i egna händer och valde att öppna upp gaveldörrarna inuti tåget för att på så sätt skapa korsdrag.

– Jag bad folk hålla lite extra koll medan dörrarna stod öppna, säger han.

Enligt honom sjönk temperaturen med 10 grader och resan blev betydligt behagligare – men arbetsledningen menade att även detta innebar säkerhetsrisker och han var tvungen att stänga dem igen.

Lösningen? Gör fönstren i tåget öppningsbara.

– Ställbara fönster i gaveldörrarna skulle lösa problemet. Det sänker temperaturen med 10 grader då det strömmar luft genom tåget på ett helt annat sätt. Och det skulle innebära noll säkerhetsrisk, säger han.

Varför det inte redan finns på tågen tror Anders Morberg helt enkelt handlar om brist på initiativ.

– Jag vet inte varför det inte har tagits tag i. Någonstans sitter ju någon med politiskt ansvar, och de här politiska upphandlingarna görs ju inte på att det ska finnas en budget som gör trafiken bra, så att säga.

Christian Hoffmann på trafikförvaltningen säger att förslaget låter intressant men att de måste titta närmare på det.

– Jag kan inte ta ställning till om det är en bra eller dålig idé, men det är jättebra att personalen engagerar sig, säger han.