Kraftig ökning av klagomål på bussar och tåg i norrort

På bara tre år har antalet klagomål på kollektivtrafiken i norrort ökat kraftigt.
På bara tre år har antalet klagomål på kollektivtrafiken i norrort ökat kraftigt.
Åkersbergabon Anders Starck blev tvungen att stå i mitten på den fullproppade ledbussen - där den krängde och hoppade som mest när föraren gasade på. 
Efter det har han haft svåra problem med smärtor i nacken.
Åkersbergabon Anders Starck blev tvungen att stå i mitten på den fullproppade ledbussen - där den krängde och hoppade som mest när föraren gasade på. Efter det har han haft svåra problem med smärtor i nacken.
- Det är ett jävla sammelsurium ju. Vad är det för nytta att anmäla till SL? SL bryr sig inte om vad Arriva sysslar med, säger Anders Starck. 
Trots flera behandlingar, sjukgymnastik och övningar hemma har nackproblemen inte gått över än.
- Det är ett jävla sammelsurium ju. Vad är det för nytta att anmäla till SL? SL bryr sig inte om vad Arriva sysslar med, säger Anders Starck. Trots flera behandlingar, sjukgymnastik och övningar hemma har nackproblemen inte gått över än.
På bara tre år har antalet klagomål på busstrafiken i norrort ökat med 84 procent. På Roslagsbanan har klagomålen ökat med 40 procent. Nu kan Mitt i avslöja vad vi klagar på.

I mitten av juni skulle Åkersbergabon Anders Starck, 71, åka hem med bussen. Det slutade med en skadad nacke – så illa att han inte kunde arbeta normalt under hela sommaren.

– Föraren körde så snabbt att den fullpackade bussen hoppade! Han måste ha kört runt 90 på 70-vägen. Det var som på Gröna Lund, säger Anders Starck, som klagade efteråt hos SL.

Händelsen är bara en av totalt runt 7 000 klagomål som SL hittills fått in i år för kollektivtrafiken i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Åkersberga.

Mitt i har sammanställt klagomålen för de senaste sex åren innan och resultatet är slående.

Perioden 2013-2015, då Arriva haft ansvaret för Roslagsbanan har klagomålen ökat med 40 procent, jämfört med de tre föregående åren då Roslagståg skötte trafiken.

För bussarna är motsvarande siffra en ökning med 84 procent. Räknar man bort 2013, Arrivas första omvittnat katastrofala år i norrort, är antalet klagomål ändå i snitt 30 procent högre 2014-2015 än de tre åren innan övertagandet, då trafiken sköttes av Keolis.

En närmare titt på SL:s rapporter visar att de vanligaste klagomålen på bussarna förra året handlade om brister i informationen, i huvudsak från trafikpersonalen, bristande punktlighet eller uteblivna turer, tätt följt av trafikpersonalens bemötande av de resande.
Synpunkter på bekvämlighet, exempelvis förarnas körsätt, trängsel, ventilation och temperatur kom näst i tur på klagotoppen.

En som klagat på bussarnas temperatur är Åkersbergabon Patrick som upprepade gånger haft synpunkter på detta.

– De kan köra med elementen på högsta värme på sommaren och elementen avstängda på vintern. Det finns ingen rim och reson, säger han.
Under sommaren när han pendlat noterade han bara en gång att luftkonditioneringen fungerat.

– En förare sa att de inte funkar på 70 procent av bussarna.
Han har också mätt temperaturen på bussarna med en elektronisk termometer. Högsta notering blev då 46 grader.

Har du fått gehör när du klagat?

– Nej inte alls, eftersom det inte blir bättre, säger han.

För den andra resenären, nackskadade Anders Starck, har klagomålen inte heller lett någon vart, än så länge.

Han berättar att SL först, felaktigt, hänvisade honom till trafikutföraren Keolis. När han senare blev hänvisad rätt, till Arriva, tog det flera dagar att komma fram på det mobilnummer han fått.

När han väl kom fram fick han en blankett för kollision mellan bil och buss (!) att fylla i.
Arriva nekar dessutom till att ha kört turen då Anders Starck uppgett att han skadades.

– Sedan kom jag några månader senare på att all data om resan borde finnas sparad på Accesskortet. Så jag skrev till SL och bad att få veta vad som stod där.

– Då fick jag veta exakt tidpunkt för resan och att det var en Arrivabuss. Så mitt läge är förhoppningsvis lite bättre nu, säger han.

– Men att allt gick att se på Access-kortet fick jag lista ut själv.

Resan med Arriva-bussen gjorde Anders den 14 juni. Sedan dess beskriver han att han varit ”rätt gravt handikappad” och han har inte kunnat arbeta med sitt företag som sysslar med trädgårdsskötsel.

Han har gått med stödkrage, tagit smärtstillande, fått akupunktur och gått på sjukgymnastik 15-20 gånger.

– Det är som en kniv sitter i sidan av nacken och trycker. Det är skitjobbigt.

 

LÄS MER:

Ansvarige politikern om SL-klagomålen: ”Det går åt rätt håll”

Det här klagar SL-resenärerna mest på

Fakta

Så har klagomålen till SL ökat i norrort

                    Bussar         Roslagsbanan
2010:            5 702                2 423
2011:            6 804                1 626
2012:            7 019                1 969
2013:          18 986                2 728
2014:            8 604                3 095
2015:            8 360                2 594
2016:            5 196*              1 646*

* till och med 21 september.

Totalt har det inkommit 76 752 klagomål till kollektivtrafiken i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Åkersberga 2010- 21/9 2016. Under perioden har 80 % av klagomålen rört busstrafiken.

Källa: SL, Storstockholms lokaltrafik