Haninge kommun ökar kraftigt sopsaltningen

Sopsaltningen i Haninge utökas denna vinter – men förseningar gjorde att den inte kom igång i full styrka förrän vid årsskiftet.
Haninge kommun utökar sopsaltningen kraftigt i vinter.
Haninge kommun utökar sopsaltningen kraftigt i vinter.
Haninge kommun utökar sopsaltningen kraftigt i vinter.
Haninge kommun utökar sopsaltningen kraftigt i vinter.
Haninge kommun utökar sopsaltningen kraftigt i vinter.
Glädjebesked för Haninges cyklister – Haninge kommun utökar kraftigt sopsaltningen av cykelbanorna i vinter. "Vi kommer köra stenhårt", säger vägingenjör Peter Sielck.

Haninge kommun utökar sopsaltningen av cykelbanorna i vinter.

Det var vintern 2014/15 som Haninge kommun gjorde en första satsning med sopsaltning, på stora cykel­leden mellan Haninge centrum och Tungelsta. Cykelbanan fick sommarväglag mitt i vintern.

En utökad satsning skulle ske i vintras på fler sträckor – men det tillsattes inga pengar i fullmäktige och satsningen uteblev.

Men denna vinter finns två miljoner kronor utöver den ordinarie snöröjningsbudgeten på 18 miljoner tillgängligt. Det ger tre sopsaltare i stället för en. I slutet av november finns samtliga sopsaltare på plats.

Det saltsopningen gör är att den kompletterar plogningen. En saltlösning sprids ut, i stället för sand eller grus, när väderförhållandena är tuffa och isen löses upp.

– Egentligen är det först från 1 januari vi har pengar, men vi har möjlighet att sätta igång redan nu vid behov, säger Peter Sielck, vägingenjör på Haninge kommun.

Med ny maskin och teknik ska den stora cykelleden genom Haninge hållas fri från halka året runt. Cyklist Ania Helj

Cykelleden från Haninge centrum till Tungelsta kommer för tredje vintern i rad hållas med saltsopning.

Det betyder att det regionala cykelstråket från Vega till Västerhaninge, och vidare ner till Tungelsta, får sopsaltning – men även fler sträckor.

– Vi kommer även sopsalta bortåt Vendelsö och Gudö. Vi kör alla högtrafikerade cykelleder och trottoarer, och försöker maximera nyttjandet så mycket som möjligt. Vi kommer köra stenhårt, så mycket vi mäktar med, både dag och natt, säger Peter Sielck.

Han var besviken
över att pengarna uteblev i fjol. Han tycker att sopsaltningen är en samhällsbesparing.

 

Vi kör alla högtrafikerade cykelleder och trottoarer, och försöker maximera nyttjandet så mycket som möjligt.
Peter Sielck

 

– Jag tänker inte minst på våra äldre med rullatorer eller handikappade i rullstol. Man säger att sopsaltningen är för cykeltrafiken, men hela samhället vinner ju på det. Det här blir ju en jätteskillnad för många.

Saltlaken i Haninge är numera närproducerad.

– Nu har vi byggt en egen saltlakeanläggning, så vi producerar all saltlake själva. Det gör att vi kan vara ännu snabbare ute på cykelvägarna, säger Peter Sielck.