Krångel får tre av fyra att skippa sms-biljetter

Sms-biljetterna var en oväntad succé, men nu går de tillbaka.
Sms-biljetterna var en oväntad succé, men nu går de tillbaka.
Antalet sålda sms-biljetter har sjunkit kraftigt med det nya systemet.

– Men vi ser inga tecken på att resandet minskar. Resenärerna har valt and­ra sätt att betala, säger Jesper Pettersson på SL.

Den 1 februari bytte SL system för sms-biljetter. Den största förändringen var att det infördes andra sätt att betala för biljetterna. Det tidigare sms-systemet tog betalt via resenärernas telefonabonnemang, men det går inte längre. Nu måste resenärerna registrera sig med personuppgifter på SL:s webbplats och där välja om de vill betala via faktura eller med bank- eller kreditkort.

Många upplever det nya systemet som krångligt och det märks också på försäljningen av sms-biljetterna. Under de fyra första veckorna såldes 210 000 sms-biljetter – vilket ger ett snitt på 7 500 biljetter om dagen.

Det är bara en fjärdel av försäljningen under det gamla systemet då det såldes 30 000 biljetter om dagen – räknat över ett helår. SL har alltså tappat 75 procent av försäljningen.

– Vi drar inga direkta slutsatser av det här. Vi ska tänka på att det var sportlov under en av veckorna och då säljs det alltid betydligt färre biljetter. Vi ser inga tecken på att resandet minskar. Resenärerna har valt andra sätt att betala, ­säger Jesper Pettersson.

Enligt SL har de gamla förköpsremsorna fått sig ett uppsving sedan det nya sms-systemet infördes. Läsare uppger att remsorna är slutsålda på vissa ställen.

– Det kan jag tänka mig. Vi har inga konkreta siffror på hur mycket remsor som sålts den senaste månaden men signalerna från återförsäljarna visar att det har varit en väldig åtgång, säger Jesper Pettersson.

Remsorna är på väg att tas ur bruk. Den 31 mars upphör försäljningen och remsorna gäller till och med den 30 augusti – sedan är det obönhörligen slut. SL:s ambition är att få så många resenärer som möjligt att använda sig av accesskortet där det finns möjlighet att ha en reskassa för sporadiskt resande.

SL oroar sig inte över den minskade sms-försäljningen, som förra året stod för 6 procent av bolagets totala försäljning. Vid månadsskiftet hade 113 000 personer registrerat sig på SL:s hemsida.

– Vi hade inte förväntat oss något särskilt med det nya sms-systemet. Det är för tidigt att säga något om hur det gått, säger Jesper Pettersson.

SL ser sms-biljetterna som ett komplement till accesskortet.

– Sms-biljetterna kom till när vi slutade med kontanthanteringen på bussarna och de ska bara ses som en sista utväg om man står någonstans och behöver ta bussen. Vi hade inte väntat oss att sms-biljetterna skulle bli så populära. De kom som en oväntad ­succé, säger Jesper Pettersson.