Bil kraschade in i Gun-Lis trädgård

En bil kraschade in på Gun-Lis Bergs tomt.
En bil kraschade in på Gun-Lis Bergs tomt i Hässelby.
Gun-Lis egna bild bara timmen efter att föraren smitit från platsen.
Gun-Lis egna bild bara timmen efter att föraren smitit från platsen.
Gun-Lis Berg lämnade hemmet i någon timme för att åka och handla.
Men när hon kom tillbaka till villan i Vällingby hade någon kraschat in i hennes trädgård med en bil – och kört därifrån.
– Det är andra gången det händer i området på kort tid, säger Gun-Lis.

Det var på måndagsförmiddagen som händelsen inträffade.

Gun-Lis Berg tog bilen från villan på Björnbodavägen i Vällingby för att åka och handla. När hon kom tillbaka till hemmet bara någon timme senare fick hon en chock. Någon hade kraschat med en bil rätt in på tomten – och stuckit från platsen.

– Det var ett stort hål i staketet och soptunnan låg 10 meter in på tomten. Men någon bil eller förare syntes inte till, säger Gun-Lis.

Händelsen inträffade knappt två veckor efter att grannen råkat ut för exakt samma sak, och nu förbryllas boende i området över situationen.

– Det råder en hastighetsbegränsning här på 30 kilometer i timmen, men en del bilar kör i 100. Tänk om bilen kraschat in i soptunnan när jag ställde ut den bara några timmar innan olyckan inträffade. Då hade det inte varit mycket kvar av mig, konstaterar Gun-Lis.

Hennes teori är att personen varit onykter eller drogpåverkad och därför kört i väg från platsen.

– Det är ju en raksträcka här så jag begriper inte hur det kan ha gått till på annat sätt, säger Gun-Lis.

Mitt i har tidigare avslöjat att Polisen inte hinner med fartkontroller i Stockholm. Fram till oktober förra året hade antalet personer som anmälts för rattfylla minskat med 35 procent jämfört med året innan, och antalet personer som åkte dit för fortkörning hade minskat med 40 procent.

LÄS MER: Mitt i avslöjar – polisen hinner inte med fartkontroller

Orsaken bakom siffrorna är inte att bilister blivit bättre på att förhålla sig till reglerna, utan handlar om att de lokala trafikpoliserna i Stockholm har försvunnit sedan den nya polisorganisationen blev verklighet, vilket i sin tur betyder färre kontroller.

– Vi har inte samma resurser som förut så de större trafikkontrollerna har blivit betydligt färre. Vi måste prioritera akuta polisjobb och social oro, sade Patrik Romhed, brottsanalytiker vid Skärholmspolisen, till Mitt i under hösten.

På Vällingbypolisen delar man bilden av att det görs färre kontroller sedan omorganisationen, och orsaken är att man helt enkelt har för mycket på sitt bord redan som det är.

– Vi har ett utredningskrav som innebär att vi måste bli klara med ett visst antal utredningar inom en viss tid. Åker vi ut och gör extra trafikkontroller så växer utredningshögen på kontoret i stället, så det är alltid en prioriteringsfråga. Jag upplever att vi har ett tapp inom flera polisiära områden sedan omorganisationen, inte bara inom trafiken, vilket i grunden handlar om att vi är för få, säger Stefan Berg på Vällingbypolisen.

Trots den höga belastningen berättar Stefan Berg att det kan bli aktuellt med fler kontroller på Björnbodavägen framöver.

– När vi har ett konkret fall, eller som i det här fallet två konkreta fall på samma vägsträcka, kan det givetvis vara läge se över situationen på plats, säger Stefan Berg.