Min lokala hjälte

(S) kräver stopp för skip stop

Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg vill stoppa snabbtågen.
Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg vill stoppa snabbtågen.
”Ett fiasko”. Så skriver Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd, om införandet av skip stop-tåg i länet. Socialdemokraterna menar att beslutet tagits i blindo, och att konsekvenserna blivit förödande för flera kommuner. Därför kräver nu Erika Ullberg att moderaterna ”tänker om” och tar bort skip stop-modellen.

Efter nästan en vecka med SL:s nya tidtabell skriver nu socialdemokraterna i landstinget, i ett öppet brev att de kräver att moderaterna ”tänker om” vad gäller skip stop, alltså de snabbtåg som hoppar över vissa stationer. Veckan har präglats av förseningar och inställda avgångar, och enligt socialdemokraterna bär det nya skip stop-systemet en del av skulden.

– Skip stop fungerar bara under förutsättning att man kraftigt utökar tågtrafiken, och det har inte landstingsmoderaterna gjort, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.

Trafiknämnden fick aldrig ta ställning till ett färdigt förslag

Enligt socialdemokraterna hade Citybanans kapacitet kunnat utnyttjas för att köra fler tåg, istället för att ge plats åt skip stop-tågen. I grunden har överenskommelsen om skip stop varit bred i trafiknämnden. Men när skip stop-beslutet togs var det baserat på ett underlag som sedan visade sig vara felaktigt. Trafiknämnden fick aldrig ta ställning till ett färdigt förslag, vilket de rödgröna i trafiknämnden bett om att få göra.

– Då blir det svårbegripligt och otydligt varför vissa stationer drabbas mer än andra, och varför man gör en sån här sak, när grundinställningen var att ingen skulle förlora tåg, säger Erika Ullberg (S).

Erika Ullberg menar att när det blev tydligt att skip stop skulle innebära försämringar för vissa stationer, så skulle man slopat idén till förmån för att bara utöka trafiken.

– Jag tycker det är helt oacceptabelt om moderaterna har satt ett experiment med skip stop före mer trafik, säger Erika Ullberg.

”En cocktail av svek, misslyckande och blåögdhet.”

I brevet, som också är undertecknat av socialdemokrater i berörda kommuner, kritiseras också inköpet av nya tåg, och anlitandet av operatören MTR, som haft stora problem att få ut personal och tåg på spåren under året. Moderaternas styre kallas för ”en cocktail av svek, misslyckande och blåögdhet.”

Är det inte lite sent att komma med detta nu, långt efter att beslutet är taget?

– Det infördes ju i söndags och har inte varit uppe för politisk behandling som vi krävde. Det var precis det vi ville – att få ett konkret förslag man kunde ta ställning till och se konsekvenserna. Nu ifrågasätter man, varför skonades den stationen och varför drabbas den kommunen så hårt?

Fakta

Stora problem med nya tidtabellen

Sedan den nya tidtabellen med utökad trafik och snabbtåg infördes den 10 december har pendeltågstrafiken drabbats av många förseningar. Under måndagsmorgonen håller trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) en presskonferens för att bemöta kritiken som förekommit.