Kritiken: Rattfyllerister får passera

I Frihamnen finns bommar som utför automatiska nykterhetstest genom att förare måste blåsa för att passera dem – men bommarna har inte använts på närmare ett år, enligt Göran Sydhage, vd för Motorförarnas helnykterhetsförbund.
I Frihamnen finns bommar som utför automatiska nykterhetstest genom att förare måste blåsa för att passera dem – men bommarna har inte använts på närmare ett år, enligt Göran Sydhage, vd för Motorförarnas helnykterhetsförbund.
Verktyg för att ta fast rattfyllerister, så kallade alkobommar, finns i Frihamnen – men har inte används på nästan ett år.

– Förare med alkohol i utandningsluften passerar bommarna hela tiden, men de åker inte fast, säger Göran Sydhage, vd för Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF.

Det är fel av trafikverket att kritisera polisen för det minskade antalet trafikkontroller när alkobommarna i Frihamnen, som utför automatiska nykterhetskontroller, står öppna och outnyttjade, anser Göran Sydhage. Han säger att MHF har försökt få reda på varför de inte används, men inte fått någon förklaring.

– Vi besökte till och med rikspolischefen Dan Eliasson och han svarade att ”det här borde vi ordna”. Men sedan vid skarpt läge fick vi avslag, säger han.

Vid MHF:s ledningscentral i Tibro ser man, enligt honom, ofta att personer stannar och blåser trots att de inte måste. Och att många av dem har alkohol i utandningsluften.

– När vi ser det larmar vi självklart polisen direkt. Men vi är en ideell organisation, vi har inte resurser att hålla ledningscentralen bemannad hela tiden. Vilket innebär att rattfyllerister kan köra vidare oupptäckta, säger Göran Sydhage.

Han tycker att det är ett stort resursslöseri att verktygen finns – men inte används.

– Det skulle kosta under 50 000 kronor i månaden att låta oss driva det här. Det är billigare än den massiva polisinsats med över 15 poliser som krävs för att göra samma jobb, säger han.

Trafikverket svarar på kritiken med att saken inte ligger hos dem.

– Alkobommarna i Frihamnen var ett projekt med MHF som projektägare, i samverkan med hamnen och rederier. Där polis, tullverket eller kustbevakningen stod för myndighetsutövning under projekttiden, säger Liza Jakobsson, nationell samordnare vid Trafikverket och fortsätter:

– Trafikverket äger inte utrustningen. Vad vi känner till så har inte MHF något projekt på gång idag kring alkobommar i Frihamnen. MHF ansökte tidigare om bidrag för en viss tid för projektet – och den tiden har nu gått ut. En eventuell bidragsansökning hanteras i vanlig ordning.