Landstinget ska testa anropad buss på landet

Kristoffer Tamsons (M) och Gustav Hemming (C)
Landstingsråden Kristoffer Tamsons (M) och Gustav Hemming (C).
Landstinget kommer snart att dra igång flera pilotprojekt med anropsstyrda bussar på landsbygden.
– Tomma bussar som skramlar runt är varken bra för miljön eller skattebetalarnas pengar, säger Kristoffer Tamsons (M).

Bussarna på länets landsbygd dras med få resenärer. Flera linjer har varit hotade av nedläggning eller så har de redan dragits in.

Men nu vill landstinget ge landsbygdsbussarna en ny chans.

Det här handlar om att bibehålla och utveckla landsbygdstrafiken

I en ny utredning presenteras ett förslag på att införa anropsstyrd busstrafik.

– Det här handlar om att bibehålla och utveckla landsbygdstrafiken istället för att den ska försvinna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Grundtanken är att det nya systemet inte ska bli dyrare än dagens, men att pengarna med hjälp av ny teknik kan användas på ett effektivare sätt.

Vi är Sveriges tredje största landsbygdslän sett till befolkning

Anropsstyrd buss kan också öka tillgängligheten till kollektivtrafiken för dem som bor långt ifrån exempelvis en busshållplats.

– Många kanske inte tänker på att vi är Sveriges tredje största landsbygdslän sett till befolkning. Nästan hundratusen bor på landsbygden, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för region-, landsbygds- och skärgårdsfrågor.

Tamsons (M) och Hemming (C) framhåller ny teknik, med appar exempelvis, som en nyckelfaktor och de nämner innovativa reseformer som företagen Flygbussarna och Uber står för.


Här har flest långt till bussen

Andel av befolkningen som har mer än 900 meter till kollektivtrafik.

Källa: SLL


Exakt hur den anropsstyrda trafiken ska se ut är inte klart men landstingsråden hoppas snart dra igång flera pilotprojekt.

Även om det redan nu finns fyra huvudförslag på olika varianter.

– Det kan vara en busslinje där bussen åker på ”expeditioner” eller att bussen hämtar dig från valfri plats lite som taxi, säger Hemming (C).

Den kan vara en busslinje där bussen åker på ”expeditioner”

Vilken modell som slutligen passar Stockholms län landsting bäst får pilotprojekten utvisa.

Förvaltningen ska nu ta fram förslag på vilka linjer som kan passa för pilotprojekten och sedan ska förslagen förhandlas i landstingets budget.

Fakta

Fyra typer av anropsstyrd buss

I landstingets utredning finns fyra olika varianter av anropsstyrd trafik

  1. En förbestämd busslinje med anropsstyrda ”avstickare”.
  2. En förbestämd busslinje som endast kör om någon anropar bussen.
  3. Flera förbestämda ”hållplatser” men ingen linje. Bussen hämtar dig efter anrop och kör till en bestämd plats, exempelvis en tågstation.
  4. Flera förbestämda ”hållplatser” men ingen linje. Bussen hämtar dig efter anrop och kör till en annan valfri ”hållplats”.