Laserattacker mot flyget ökar

Personer som använder laserpekare mot flygplan är ett växande problem.

Värst är det i Stockholms län. I fjol anmäldes 180 fall.

Attackerna sker oftast nära flygplatserna – med både grön, röd och blå laser. Men det har också hänt flera kilometer därifrån, som i Upplands Väsby och på Södermalm.

Det är i Stockholmsregionen som flest flygplan har utsatts, enligt anmälningar till Transportstyrelsen. Ungefär 180 av fjolårets 301 anmälda händelser skedde här.

– Både Bromma och Arlanda flygplats ligger här. Dessutom bor det många invånare i närområdet, säger Matti Rikkonen, flyginspektör och senior advisor på Transportstyrelsen.

För fem år sedan fanns knappt problemet. För tre år sedan anmäldes 66 fall av laserbelysningar mot flygplan i landet. Sedan dess är ökningen dramatisk. Och inte bara flygplan utsätts.

– Även andra blir drabbade, som bussförare och tunnelbaneförare. För vissa yrkesgrupper har det ökat flera hundra procent, säger Per Nylén, avdelningsdirektör för regelarbete och expertstöd på Arbetsmiljöverket, som ingår i en arbetsgrupp där myndigheter samarbetar för att sprida information om riskerna med belysning av laser.

Han ser tillgängligheten på laserpekare som den främsta orsaken till det växande problemet.

– Lasrarna har blivit fler, starkare och billigare. Det väller in laserpekare i Sverige via turistorter och direktimport.

Arbetsgruppen vill se en lagändring.

– Att förbjuda all hantering av laser är ingen helhetslösning. Men det är en markering att vi ser allvarligt på att utsätta piloter och fordonsförare för laser.

Risken för ögonskador är hittills marginell, menar han. Problemet är bländningen. Vanligast är att lasern riktas mot flygplan under inflygning och landning.

– Piloter på flera hundra meters höjd upplever att de blir bländade. Tänk då att det håller på under ett antal sekunder. Är det då ett flygplan som är under landning borde de flesta kunna räkna ut att det är rent livsfarligt, säger Per Nylén.