Lidingös toppolitiker: ”Olyckligt men väntat”

Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), kommunstyrelsens ordförande
Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), kommunstyrelsens ordförande
Trafikverket och regeringens förhandlare har inte förstått att Östlig förbindelse är ett nationellt ansvar vilket är oacceptabelt.
Den salvan avlossar Lidingös toppolitiker, kommunstyrelsens ordförande i Lidingö, Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), efter beskedet att planerna på Östlig förbindelse skrinlagts.

I måndags meddelade regeringens förhandlingsperson HG Wessberg att han avslutar försöken att få till stånd en uppgörelse om att bygga Östlig förbindelse, motorvägstunneln mellan Nacka och Hjorthagen.

Skälet, enligt Wessberg, var att först Trafikverket och sedan Stockholm stad sa nej till att vara med och betala.

I det läget såg Wessberg inget annat råd än att avbryta förhandlingarna.

”Väntat”

Kommunstyrelsens ordförande i Lidingö, Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), säger i ett mejl till Mitt i att beslutet var väntat:

– Det är självklart olyckligt att detta avslutas men väntat. Stockholms ledande partier har varit negativa till detta under en längre tid. 

Ser problem

Anna Rheyneuclaudes Kihlman ser problem för trafiken:

– Östlig förbindelse är nödvändig för länet men framför allt för Stockholm för att undvika den trafikinfarkt som hotar staden. Trafikförseningar kostar samhället miljoner varje år och tillväxten hotas. För Lidingös del får vi fortsätta att ta oss igenom Stockholm för att ta oss igenom och vidare till grannkommunerna. 

Rheyneuclaudes Kihlman lägger skulden för det som hänt på staten och statens förhandlare:

– Att inte Trafikverket eller Stockholmsförhandlingen har sett att detta med Östlig förbindelse är ett nationellt ansvar är i sig, inte bara förvånade, det är oacceptabelt.