Naturskyddsföreningen: Sluta lobba för ny vägtunnel

Ronny Fors i Naturskyddsföreningen är kritisk mot lobbyarbetet för vägtunneln (Arkivbild)
Ronny Fors i Naturskyddsföreningen är kritisk mot lobbyarbetet för vägtunneln (Arkivbild)
Nacka och Värmdö kommun arbetar för att hitta alternativ finansiering av Östlig förbindelse, den stoppade vägtunneln mellan Nacka och Hjorthagen i Stockholm.
Naturskyddsföreningen vädjar till beslutsfattarna att tänka om och sluta arbeta för vägtunneln.

– Att bygga Östlig förbindelse har aldrig varit en bra idé, säger Ronny Fors, ordförande i Naturskyddsföreningen i Nacka.

I ett mejl som gått ut till samtliga politiker i Nacka och Värmdö öppnar Naturskyddsföreningen i Nacka moteld mot det lobbyarbete som Naturskyddsföreningen anser pågår inriktat på att hitta alternativ finansiering för att bygga den stoppade motorvägstunneln Östlig förbindelse.

– Anledningen till utskicket är att det är en väldig lobby från de som vill ha den, från Moderaterna och Stockholms handelskammaren, säger Ronny Fors, ordförande i Naturskyddsföreningen i Nacka.

I mejlet till de lokala politikerna vädjar Naturskyddsföreningen om att de politiker som vill ha tunneln ska tänka om och att pengarna istället ska läggas på utbyggd kollektivtrafik.

Mitt i: Vad hoppas ni uppnå med mejlet?

– Dels att stärka de som redan är emot att fortsätta kämpa emot, sedan de som är lite tveksamma och som kan komma att ompröva sin åsikt. Vi hoppas att få dem att förstå att det inte är en bra lösning. Erfarenheten visar att stora motorvägar inte löser problemet, säger Ronny Fors, och tillägger:

– Att bygga Östlig förbindelse har aldrig varit en bra idé.

Bekräftar lobbyarbete

Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, liksom Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, bekräftar att ett lobbyarbete pågår.

Mats Gerdau:

– Ja, självklart för vi diskussioner om hur vi kan komma vidare efter socialdemokraternas stora svek. När regeringen och Trafikverket säger att det ska vara ett ”ordnat avslut” på Östlig förbindelse så säger vi ”rejäl nystart” i stället. Jag har täta kontakter med min kollega på Värmdö, Deshira Flankör, om detta och vi är totalt eniga. Östlig förbindelse är nödvändig för hela regionens utveckling, inte bara för Nacka och Värmdö. Därför lobbar vi på alla tänkbara sätt för att projektet ska förverkligas och försöker hitta tänkbara samarbetspartners.

Deshira Flankör:

– Det stämmer alldeles riktigt att Mats Gerdau och jag undersöker möjligheterna för att andra aktörer ska finansiera projektet då finansieringen var den avgörande punkten för att Östlig förbindelse uteblev från förslaget till nationell infrastruktursplan.

Deshira Flankör fortsätter:

– Inspirationen kommer ifrån Öresundsbron och vi vill undersöka möjligheten för en liknande satsning vad gäller Östlig förbindelse. Bara för att S övergav frågan om förbindelsen, betyder det inte att en snart 100 år gammal efterfrågan försvinner.  Vi vet om att det finns ett brett stöd och tror på omtag även från Stockholms sida. Allt annat vore olyckligt för hela länets utveckling.

Vägavgifter ett alternativ

Fredrik Sand är näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare:

– Det finns flera sätt att finansiera en Östlig förbindelse: med statliga medel, med kommunal medfinansiering eller med till exempel vägavgifter. Det viktiga är att förbindelsen byggs. Det är en utpekad brist avseende i transportsystemet runt Stockholm som bör hanteras i kommande planer för infrastrukturen.

Mitt i: Är majoriteten av invånarna i länet för eller mot Östlig förbindelse?

– Det är en intressant fråga. Svaret de som frågat beror på hur frågan ställts, säger Ronny Fors i Naturskyddsföreningen.

Om frågan problematiserar och ställs mot klimatmålet blir svaret enligt honom ett annat än om frågan ställs på ett annat sätt, där miljöaspekten inte vägs in.

Ronny Fors tror inte att debatten om Östlig förbindelse är död:

En sån här fråga har förmåga att leva länge.

– En sån här fråga har förmåga att leva länge.

Fakta

Stopptecken för tunneln

Motorvägstunneln Östlig förbindelse var tänkt att gå mellan Nacka och Hjorthagen i Stockholm men den statliga utredaren i Sverigeförhandlingen som arbetet med att ta fram finansiering för att bygga tunneln stoppade arbetet efter att en politisk majoritet i Stockholm stad sagt nej till medfinansiering.