Ingen lösning på gång för farliga cykelsträckan

Krångligt och farligt – men inga lösningar i sikte.
Krångligt och farligt – men inga lösningar i sikte.
Sveavägen mellan Odengatan och Surbrunnsgatan är en trafikfara enligt många cyklister.
Men som det ser ut nu har staden inga planer på att fixa problemet.

Sveavägens sträcka mellan Odengatan och Surbrunnsgatan är ett välkänt hatobjekt bland Vasastans cyklister. Cykelbanan som annars löper längs Sveavägen försvinner i 100 meter och hojarna tvingas ut i gatan – ett problem som Mitt i tidigare skrivit om.

Enligt Folksams sammanställning som bygger på olycksstatistik från databasen STRADA är sträckan också gatans mest olycksdrabbade.

 

Inga åtgärder planerade

Så vad gör Stockholms stad åt saken? Mitt i tog frågan till trafikplaneraren Joakim Boberg som är ansvarig för att samordna alla cykelsatsningar i staden.

– På den här platsen är det busshållplats på båda sidor och det är ett skäl till att det ser ut som det gör. När vi bygger nya cykelbanor försöker vi dra dem mellan busshållplatsen och trottoaren istället för att släppa ut den genom trafiken. Det är generellt en bättre lösning.

 

Vad ska ni göra åt det?

– Som det ser ut nu finns det inga konkreta åtgärdsplaner för den här sträckan. Vi utreder alltid möjliga alternativ om det behövs men innan vi har detaljstuderat den här platsen vågar jag inte svara på vad som är möjligt att åstadkomma.

En utredning pågår för att förbättra cykeltrafiken på Sveavägen, men den fokuserar främst på södra Sveavägen.