Välj ditt område
 Privat styr Nackas miljöpolitiker bilar som inte alltid är så miljövänliga.
Privat styr Nackas miljöpolitiker bilar som inte alltid är så miljövänliga.

Så miljösmutsiga är miljöpolitikernas bilar

Nyheter / Trafik I tjänsten styr de över Nackas miljöpolitik.
Privat styr de gärna sina många bilar.
Bilar som inte alltid är så miljövänliga visar Mitt i:s granskning.

Nästan varannan personbil som miljöpolitikerna i Nacka kör är en bensinbil. Och endast tre bilar klarar de genomsnittliga koldioxidutsläpp som nyregistrerade bilar har.

Lokaltidningen Mitt i har tagit fram uppgifter från Transportstyrelsen om vilka fordon ledamöterna i Nackas miljö- och stadsbyggnadsnämnd äger och hur mycket koldioxid fordonen släpper ut.

Majoriteten äger en bil

Resultatet visar att av 13 ordinarie ledamöter äger nio ledamöter ett eller flera fordon. När det gäller personbilar handlar det om fem bensinbilar, fem dieselbilar, tre hybridbilar och en elbil.

Bilar som nyregistrerades 2016 och senare har enligt Transportstyrelsen ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 123,1 gram per kilometer vid blandad körning.

Tre under gräns

Av fordonen som ägs av miljöpolitikerna i Nacka klarar tre fordon den gränsen. Åtta fordon släpper ut mer koldioxid än så. Det fordon som släpper ut mest koldioxid släpper ut 219 gram. För två fordon anges inte koldioxidvärdena.

De fordon som släpper ut mest koldioxid av politikernas bilar handlar om bilar som registrerats före 2016 förutom i ett fall, en bil från 2016 som släpper ut 135 gram koldioxid, alltså tolv gram över genomsnittet.

Kritiserar miljöpolitikerna

Martin Prieto Beaulieu, talesperson i föreningen Gröna bilister, är kritisk till det resultat som framkommer i Mitt i:s undersökning:

– De flesta av bilarna drivs med fossila bränslen och har ett officiellt utsläpp långt över det nationella genomsnittet. Minsta kravet år 2017 borde vara antigen en bil ur Gröna bilisters miljöbästa bil-listan, eller minst efter definitionen som reglerar supermiljöbilspremien på max 50 gram koldioxid per kilometer, säger Martin Prieto Beaulieu, och fortsätter:

” Utan att känna till ledamöternas individuella förutsättningar är listan av ledamöternas bilinnehav föga imponerande.”

– Utan att känna till ledamöternas individuella förutsättningar är listan av ledamöternas bilinnehav föga imponerande. Vi får inte glömma att kommuninvånarna har större förväntningar på sina förtroendevalda och deras bilval är därför viktigt. Man förvänta sig att de ska föregå med gott exempel och leva som man lär. 

Erkänner brister

Cathrin Bergenstråhle (M), är ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Nacka:

– Utvecklingen går snabbt. För tio år sedan fanns förmodligen varken el- eller elhybrider i nämnden. Jag hoppas och tror att när bilarna successivt byts ut minskar fossilbränsledrivna bilar, säger Cathrin Bergenstråhle, och hoppas på en förbättring:

– Det finns förbättringspotential. Nämnden består av vanliga nackabor som har ett nämnduppdrag på fritiden. De är troligen representativa för allmänheten i det här avseendet. Jag ser positivt på framtiden.  Allt fler miljöanpassade bilar kommer produceras. När dessa sedan kommer ut på andrahandsmarknaden blir de tillgängliga för de flesta. Dessutom kommer miljözoner i Stockholms innerstad framöver minska intresset för dieselbilar.

Cathrin Bergenstråhle säger att hon tycker att politiker har ett ”generellt ansvar att försöka leva som man lär och gärna föregå med gott exempel”.

– Jag vet också att många av dem som har bil ändå arbetspendlar med kollektivtrafiken. Det är också ett sätt att ta ansvar för miljön.

Flera politiker kör motorcykel

Tre av miljöpolitikerna i Nacka äger även en eller flera fordon som klassas som motorcyklar, totalt sju motorcyklar, varav alla drivs med bensin. För motorcyklar anger Transportstyrelsen inget genomsnittligt koldioxidutsläppvärde vilket gör att det inte går att jämföra hur miljösmutsiga motorcyklarna är.

Uppgifterna om politikernas fordoninnehav handlar endast om fordon registrerade på ordinarie ledamöter i Nackas miljö- och stadsbyggnadsnämnd. Eventuella fordon som står registrerade på ledamöternas anhöriga har inte tagits med.

I Nackas miljö- och stadsbyggnadsnämnd sitter politiker från M, C, L, KD, S, MP, V och NL.

Så mycket koldioxid släpper miljöpolitikernas bilar ut


Lexus, 2007, bensin/el: 219 gram koldioxid/kilometer

Volvo, 2007, diesel: 195 gram

Subaru, 2004, bensin: 182 gram

Citroén, 2007, bensin: 172 gram

VW, 2008, bensin/etanol: 170 gram

Nissan, 2008, bensin: 150 gram

BMW, 2011, diesel: 139 gram

VW, 2016, bensin: 135 gram

Audi, 2008 års modell, diesel: 119 gram

BMW, 2015, diesel: 99 gram

Audi, 2016, bensin/el: 40 gram

Nissan, 2016, el: –

Toyota, 1999, diesel: uppgift saknas

Chrysler, 2001, bensin: uppgift saknas

Bilar som nyregistrerades 2016 har enligt Transportstyrelsen ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 123,1 gram/kilometer.

Källa: Transportstyrelsen

Bevakar miljö- och hälsoskyddsfrågor

Politikerna i miljö- och stadsbyggnadsnämnden ansvarar bland annat för kommunens miljö- och livsmedelstillsyn. De beslutar exempelvis i miljö- och hälsoskyddsfrågor.

Källa: Nacka kommuns hemsida

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Reportage

Vargen tog hennes bästa vän

Trafik

Efter fyra dödsolyckor – nu breddas sträckan

Tjejer på spinning, träningscykling på gym
Insändare

”Sluta kommentera min kropp”

Sport

Sportsvepet: Bullerbråk, rally och glädjerus

Nyheter

35 000 löpare intar Södermalm i helgen

Stockholm fotomaraton, Tove Voss och Emil Gyllenberg
Nöje

24 bilder på 24 timmar – dags för fotomaraton