Miljözoner i Stockholm kan stoppas

Luften skulle enligt rapporten bli så pass bra genom att vissa tunga fordon förbjudits.
Luften skulle enligt rapporten bli så pass bra genom att vissa tunga fordon förbjudits.
Luften blir tillräckligt bra utan miljözoner enligt nya uppgifter – S är nu tveksamma till zonerna.
– Den här rapporten vänder upp och ner på hela frågan, säger Jan Valeskog (S) till Dagens industri.

Trafikkontoret håller på att ta fram en rapport som underlag för beslut om nya miljözoner. Enligt Dagens industri visar rapporten att utsläppen av kvävedioxid kommer halveras till 2022.

Luften skulle enligt rapporten bli så pass bra genom att vissa tunga fordon förbjuds i miljözon 1 – en zon och förbud som redan i dag finns.

– Det är till och med så att vi förmodligen kommer vara nära att uppfylla det som kallas för det nationella miljökvalitetsmålet. Riktigt så långt når vi kanske inte redan 2022 men vi kommer ligga däromkring, säger Jonas Eliason, trafikdirektör i Stockholm stad till Dagens industri.

Vänder på hela frågan

Jan Valeskog är trafikpolitisk talesperson för Socialdemokraterna i Stockholm. Han menar att rapporten sätter nytt ljus över frågan om att införa ytterligare en miljözon 2 där äldre bensin- och dieselbilar förbjuds.

– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget. Den här rapporten vänder upp och ner på hela frågan, säger han till Dagens industri.

Helldén håller inte med

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger till Mitt i att det inte rör sig om en färdig rapport utan än så länge bara är ett arbetsunderlag. Han vill också vänta in miljöförvaltningens rapport i höst för att se vad deras prognoser för luftkvalitén säger.

– Underlaget från trafikkontoret säger ingenting om att vi kommer klara av miljökvalitetsmålet eller miljönormerna. Det säger att vissa värden kommer minska och att det blir bättre. Så är det, men det blir inte tillräckligt bra.

Helldén säger att arbetet nu fortsätter och att hans bedömning är att det trots allt behövs miljözoner.

Tycker ni och S väldigt olika i den här frågan?

–  Att Jan Valeskog inte är så förtjust i miljözoner är väl inget understatement. Vi har väl olika bedömningar av hur viktig det är att få bra luft i Stockholm, säger Daniel Helldén.

Fakta

Miljözoner i Stockholm

2016 tog Transportstyrelsen fram förslaget om miljözonernas utformning i Stockholms stad.

I förslaget delas innerstan upp i två zoner.

Den ena – miljözon klass 2  – blir ett komplement till dagens miljözon klass 1. Zon 1 stänger redan nu ute vissa tunga fordon från stadskärnan.

Miljözon 2 omfattar ett större område och kräver att bensindrivna personbilar, lätta lastbilar och bussar som drivs på bensin, etanol eller gas minst har utsläppsklassen euro 5. Något som alla bilar satta i trafik från 2011 måste ha. För dieselbilar är kraven högre och den senaste utsläppsklassen euro 6 krävs i zon 2.

De flesta bilar satta i trafik efter 1 september 2015 kan antas ha utsläppsklassen euro 6. Men många dieselbilar som de senaste åren sålts som ”miljöbilar” kommer inte godkännas av kraven.

Den andra – miljözon klass 3 – är ett mindre område med extra stränga regler där enbart elbilar eller fordon som drivs på vätgas får färdas.

Miljözoner i Stockholm enligt Transportstyrelsens förslag

Källa: Transportstyrelsen