Minskad radie på t-banetunneln till Nacka

Utbyggd t-bana
Landstinget har godkänt ändringar för byggandet av t-banan bland annat till Nacka.
Minskade tunnelradie, förskjuten byggstart med ett par månader.
Landstingspolitikerna har godkänt ändringar inför byggandet av tunnelbanan till bland annat Nacka.

– För Nackas del är det inga större förändringar som kommer att märkas för resenärerna, säger Emma Sahlman, pressansvarig vid landstingets förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Landstingspolitikerna har i veckan godkänt ekonomiska bantningar med tre till fyra miljarder vid byggandet av de fyra nya tunnelbanegrenarna.

Enligt Emma Sahlman, pressansvarig vid landstingets förvaltning för utbyggd tunnelbana, handlar det exempelvis om ”stora optimeringar” i teknikutrymmen och tunnelradie.

– Vad gäller storleken på tunneln så kommer det inte att få några som helst konsekvenser för fart eller spår. Det kommer inte att märkas alls. Men eftersom en mindre tunnel innebär att vi behöver spränga ut mindre mängd berg så kostar det mindre. Vi ska ju bygga väldigt mycket och längs en lång sträcka. Alla ytor vi kan minska på har därför effekt på kostnaden, säger Emma Sahlman.

Så mycket kostar t-banan

Prislappen för tunnelbanan mellan Kungsträdgården och Nacka är 6,7 miljarder kronor.

Kostnaden för samtliga fyra nya tunnelbanegrenar som ska byggas är omkring 19 miljarder. I våras fick landstingspolitikerna och de berörda kommunerna dock information om att kalkylerna visade på en fördyring med 3,5 miljarder, till 23 miljarder.

Efter det har landstinget gjort nya beräkningar och har bantat delar av projektet.

Byggtiden av tunnelbanan till Nacka beräknas till mellan sju och åtta år, med byggstart vid årsskiftet 2018–2019 och en färdig tunnelbana till 2025–2026.

Läs mer: Grönt ljus för t-bana till Nacka

Läs mer: Så tycker Nackaborna om t-banan