Därför ställdes tusentals pendelavgångar in

Pendlare Sara Kullström på Sollentuna station på väg till universitetet.
Har aldrig litat på pendeln. Elfel, vagnfel, signalfel, you name it, säger Sara Kullström
2017 var ett kaosår för pendlarna med tusentals inställda avgångar.
572 tåg ställdes in på grund av personalbristen.
För att lösa problemen har MTR startat en egen lokförarskola.
Fakta

Fyra problem bakom pendlarkaoset 2017

Personalbrist

572 inställda avgångar berodde på brist på personal.

Åtgärd: MTR har startat två utbildningar för lokförare för att garantera personaltillgången och minska behovet av inhyrd personal. Från mitten av november räknar MTR med att bemanningen är i balans och att enbart några få avgångar kan behöva ställas in på grund av personalbrist.

Målet är att genom de egna utbildningarna och rekrytering helt ska ta bort behovet av inhyrd personal till augusti 2019.

Brist på vagnar

428 inställda avgångar berodde på problem med eller brist på vagnar.

Åtgärd: Enligt MTR handlade det i första hand om problem med omställningen till nya vagnstyper som krävdes på grund av de nya spåren i Citybanan. Dels blev det ett glapp mellan att de gamla vagnarna togs ut bruk, dels var det garantifel på många nyavagnar. Situationen ska nu vara under kontroll.

Underhåll av spåren

2 750 inställda avgångar berodde på bristande underhåll, tillexempel växelfel eller signalfel.

Åtgärd: Trafikverket bygger om spår, byter  kontaktledningar och monterar fågelskydd på anläggningar. Att pendeltågen numer kör på Citybanan innebär också mindre påverkan eftersom det är nyare spår.

Spårspring

1 247 inställda avgångar berodde på yttre omständigheter,  framförallt att obehöriga personer befann sig i spårområdet.

Åtgärd: Trafikverket har monterat värmekameror för att upptäcka spårspring, byggt stängsel och lagt ut gummimattor med piggar på spårområdet.

Källa: SL, MTR, Trafikverket

Förra vinterhalvåret var rekorddåligt vad gällde inställda avgångar på pendeltågen. Problem med spårspring, gamla spår och en ny tidtabell låg bakom problemen.

SL, Trafikverket och MTR som kör pendeltågen har gemensamma satsat för att råda bot på problemen och prognosen för årets trafikvinter ser ljusare ut.

Den sista pusselbiten är att hitta lokförare till tågen.

– Det är en fråga vi djupdykt i sen vi tog över driften 2016. Vi har diskuterat mycket hur vi ska få ut budskapet att finns många jobb hos oss, säger Claes Nyberg, pressansvarig på MTR.

De är inte ensamma, det råder lokförarbrist i hela branschen och även på lokala järnvägar har entreprenörerna utmaningar med att hitta tågförare.

Idag har man personal motsvarande 290 förare. Hösten 2019 ska 130 nya förare anställas.

Pendlare Leon Allinge väntar på pendeltåg på Stockholm city

– Jag reser mycket i jobbet och reser ofta med pendeltåg. Ibland med regionaltåg. Är det många inställda tåg och jag har ett viktigt möte tar jag i värsta fall taxi. Det har hänt, säger Leon Allinge, Södermalm.

För att klara lokförarbristen har MTR hyrt in personal för att köra pendeltågen, de senaste åren har cirka 10 procent av personalen varit inhyrd. Personal som varit utbildade lokförare men arbetat med annat har också fått kliva in och ta pass.

För att lösa problemen startade MTR en egen lokförarutbildning inriktad på pendeltåg. I januari är 25 personer färdigutbildade och börjar köra pendel, nästa sommar ska totalt 48 personer vara klara.

Utöver det har man också startat en yrkeshögskoleutbildning för lokförare.  De studenterna har möjlighet att söka jobb på vilket företag de vill efter avslutad utbildning.

Men utbildningarna i sig har inneburit en tillfällig belastning då erfarna lokförare instruerar elever istället för att köra tåg. Samtidigt har man haft repetitionsutbildningar för lokförare.

Pendlare Sara Kullström på Sollentuna station på väg till universitetet.

– Jag brukar vilja ha tjugo minuters marginal när jag ska åka med pendeln. Ibland kommer man upp på perrongen och märker ”nej det här går inte”. Då får jag vända och ta bussen till Danderyds sjukhus och byta till tunnelbana där. Det tar längre tid, säger Sara Kullström, 23 år och bor i Sollentuna och pendlar till Universitetet.

Oktober och november har varit ansträngda månader och lokförare har erbjudits betydligt högre ersättning för att ta extra pass. Till och med januari saknas förare för ett hundratal pass men MTR räknar med att lösa det genom att personal tar extra skift.

– Vi kommer kanske behöva ställa in några enstaka avgångar på grund av personalbrist, säger Claes Nyberg.

När nästa kull tar examen i januari räknar MTR med att ha bemanningen i balans. Målet är att inte behöv inhyrd personal till nästa höst.

Fakta

Så lång utbildning krävs

Lidingöbanan: cirka 6 veckor

Tvärbanan: Drygt 7 veckor

Nockebybanan: Drygt 7 veckor

Saltsjöbanan: Drygt 11 veckor

Tunnelbanan: 14 veckor

Roslagsbanan: Knappt 20 veckor

Pendeltågen: 37 eller 44 veckor (lokförarutbildning)

Källa: MTR, Stockholms spårvägar, Arriva
Fakta

Vad är skillnaden på en lokförare och en tågförare?

1100 – ungefär så många personer jobbar med att köra Stockholms pendeltåg och spårvagnar.

För att köra tåg på nationella tågnätet behöver man vara utbildad lokförare. I Stockholms kollektivtrafik är det bara pendeltågen som kräver lokförarutbildning. Lokförare är både en yrkesroll och en examen från en reglerad utbildning på en yrkeshögskola.

Tågförare är ingen titel som formellt används men är ett begrepp som informellt används för att personer som kör tåg men inte är lokförare. Stocholms lokalbanor, spårvagnar och tunnelbanan har egna interna utbildningar för förare.

Personer som söker utbildningar för att bli tågförare eller lokförare testas bland annat i logik och simultankapacitet. De behöver också ha fullgod hälsa, syn och hörsel. Personer får inte ha sjukdomar som kan påverka vakenhet som diabetes.

Källa: Seko, MTR, Arriva, Stockholms spårvägar