Mitt i avslöjar: Polisen hinner inte med fartkontroller

Arkivbild
Arkivbild
De lokala trafikpoliserna har försvunnit. Och nu syns det i statistiken.
Fartkontrollerna hinns inte med och allt färre åker fast för rattfylla.
"Förödande", menar trafiksäkerhetsexperten Mats-Åke Belin.

De lurade bakom hörnet med fartkameror och satte dit rattfyllerister vid kontroller.

Alla polismästardistrikt i Stockholm hade varsin styrka fram till för ungefär ett år sedan. Det var då de lokala trafikpoliserna försvann och den nya polisorganisationen trädde i kraft.

Hans Nilsson var en av de lokala trafikpoliserna. Redan några månader efter att han slutat i västerort var han bekymrad över hur det skulle gå. Farhågan var att trafikbrotten skulle prioriteras ned.

– Jag tror att det kommer att innebära ett tapp av kompetensen, sa han då till Lokaltidningen Mitt i.

Det är vid trafikkontroller som de flesta rattfyllerister åker fast. Nu står det klart att betydligt färre har anmälts för rattfylla jämfört med tidigare. I år har 1 187 personer åkt fast för rattfylla i staden. Det är en minskning med 35 procent jämfört med samma period förra året, då 1826 åkte fast.

Även antalet bilister som fått en bot för fortkörning har minskat kraftigt. Jämfört med 2014 har i år nästan 40 procent färre åkt dit i länet, visar unika siffror som tagits fram av polisen på uppdrag av Mitt i.

Hans Nilsson jobbar nu på trafiksektionen för polisregion Stockholm, som innefattar hela länet. Det är den enda enheten på som fokuserar enbart på trafik, med nykterhetskontroller och fartkontroller. Men huvudområdena är tillsyn av yrkestrafik och trafikövervakning på riks- och Europavägar.

– Vi är ute varje dag, men vägnätet är stort och vi är inte ute så mycket som vi skulle vilja, säger Göran Bolinder, chef för polisregion Stockholms trafiksektion.

De nya lokalpolisområdena ska övervaka övriga vägar. Trafiksektionen hjälper ibland till som stödresurs.

Innebär den nya polisorganisationen att trafikkontroller stryker på foten?

– Just nu ska trafiksäkerhetsarbetet lokalt prioriteras bland allt annat. Det finns ingen som har heltidsansvar. Effekten blir att det inte finns resurser att genomföra kontrollerna som förut, säger Göran Bolinder, som menar att det inte bara är de lokala kontrollerna som har blivit färre utan att trafikövervakningen på riks- och Europavägar inte heller är lika omfattande som förut.

Skärholmspolisen: ”Vi har inte samma resurser som förr”

Den bilden delas av flera lokala poliser Mitt i talar med.

– Vi har inte samma resurser som förut så de större trafikkontrollerna har blivit betydligt färre. Vi måste prioritera akuta polisjobb och social oro, säger exempelvis Patrik Romhed, brottsanalytiker vid Skärholmspolisen.

På Farstapolisen medger man att omorganisationen ”slog sönder” trafiksektionen i Söderort.

– Trafiken har blivit lidande i början av året men nu efter sommaren börjar vi få ordning på det, säger Susann Wikland, chef för Farsta lokalpolisområde.

Trafikpolischefen Göran Bolinder tror att olyckorna kommer att bli fler om detta fortsätter.

– Sverige är ett av de trafiksäkraste länderna i världen, men det bygger också på en bra trafikövervakning. Börjar den fallera över tid så blir olyckorna fler, säger han.

Just nu tar polisen fram en nationell trafikstrategi.

– Jag hoppas att den leder till ett bättre säkerhetsarbete lokalt, säger Göran Bolinder.

Östermalmspolisen: ”Det har varit ett ansträngande år”

Mats Belin, trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket, menar att trafikövervakning är helt avgörande för att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken.

– Vi börjar redan se konsekvenser av det här. Exempelvis har antalet utandningsprov gått ner markant på senare tid och då blir olyckorna samtidigt fler, säger Mats-Åke Belin.

Vad som är de vanligaste orsakerna till trafikolyckor är känt. Det handlar om höga hastigheter, korta avstånd, distraktion, trötthet och påverkan av alkohol eller droger.

– 99,8 procent av trafiken är nykter generellt sett. Ändå är 20-30 procent av alla olyckor alkoholrelaterade, säger Mats-Åke Belin.

Han hoppas att bättre vägar och bilar med nödbromssystem, hastighetsanpassning och inbyggd nykterhetskontroll i framtiden inte ska behöva ta polisens resurser i anspråk.

Men på kort sikt kan en minskad polisbevakning vara förödande, menar han.

– Successivt urholkar det regelefterlevnaden. I det korta perspektivet är vi helt beroende av en alert och synlig trafikpolis om vi ska minska de allvarliga olyckorna, säger Mats-Åke Belin.

Matilda Klar

Karl Martinsson

Kristian Lönner