Mobilapp ska få SL:s tidsskyltar att stämma

Tunnelbaneföraren Jon Björkman gillar det nya systemet.
Tunnelbaneföraren Jon Björkman gillar det nya systemet.
Mobilappen visr hur tåget ligger till i förhållande till tidtabellen.
Mobilappen visr hur tåget ligger till i förhållande till tidtabellen.
Skylten på perrongen säger tre minuter till nästa tåg. I verkligheten blev de dock fem minuter långa.

Men med ett nytt system kan du snart börja lita även på SL:s minuter.

– Nu kan jag se exakt när jag ska vara vid varje station, säger t-bane-föraren Jon Björkman.

Innan Jon Björkman klockan 05.43 klev in i förarhytten för att ta ut sitt tåg från Vällingbydepån så loggade han in på en mobilapp och talade om vilken linje han skulle köra, vilken dag det var och vid vilken station han startade.

Efter det visar mobilen exakt när han ska anlända till – och lämna – stationerna längs linjen.

– Den känner av på vibrationerna när jag lämnar stationen och visar då om jag är före eller efter i tiden, säger han.

Hur har det då fungerat tidigare undrar du kanske? Jo, med gamla hederliga turlistor i papper och hetskörning mellan stationerna.

Men det är snart ett minne blott.

MTR har sedan ett par månader låtit 25 tunnelbaneförare testa ett nytt elektroniskt system.

– Papperstidtabellerna har visat när ett tåg ska vara inne på cirka var sjätte till tionde station, däremellan har man fått köra på känsla och erfarenhet, säger Dag Lokrantz, trafikområdeschef på gröna linjen.

Förutom att förarna får det mindre stressigt ska tågen bli mer exakta och jämnare utspridda längs linjen, vilket förhoppningsvis ska minska trängseln på tågen.

Jon Björkman har kört tunnelbana i tre år och tycker att han fått en lugnare körning med det nya systemet.

– I dag skulle jag ha svårt att klara mig utan det. Tidigare har det varit så att man väntar in sin avgångstid vid till exempel Alvik och sedan kör så fort man kan till Odenplan. Nu kan jag se exakt när jag ska lämna varje station, vilket gör att körningen blir mycket jämnare, säger han.

Är det slut på skyltminuter som inte är så långa eller korta som de borde nu?

– Det här systemet ska råda bot på det. Vartefter vi implementerar systemet så kommer även skyltningen att bli mer exakt. Vi utvärderar systemet kontinuerligt och tar beslut i fall vi ska ta in det här i full skala, någon gång i vår, säger Dag Lokrantz.