SL:s mobilbiljetter hårt slag för kioskerna

SL-resenärer gillar nya digitala biljettsystemet.
Annika Costa och Therese Ankartjärn tycker att hänsyn måste tas till äldre.
SL-bijett, kiosk, Skogås
Att inte få sälja SL-biljetter skulle innebära ett avbräck för återförsäljarna.
"Ju färre kort, desto bättre." Therese Ankartjärn i Skogås kommer inte att sakna SL:s Accesskort. Men för de kiosker som är återförsäljare av biljetter försvinner en inkomstkälla om alla köp av biljetter sker via internet.

SL planerar att överge Accesskortet och i stället införa ett helt digitalt system för biljetter i kollektivtrafiken.

Biljetterna kommer att finnas i mobilen, eller på betalkortet, och blippas i automatiska spärrar. Betalningen görs via internet.

– För egen del är jag jättepositiv, ju färre kort desto bättre. Men man får inte glömma de äldre, säger Therese Ankartjärn som Mitt i träffar i Skogås centrum.

Hon är i sällskap med Annika Costa, som menar att det måste finnas alternativ för äldre och för dem som inte har en smartphone, åtminstone under en övergångsperiod.

– Annars tycker jag att det låter bra, säger hon.

Viktig inkomst för kiosken

För SOS-kiosken inne i Skogås centrum är det dock inte goda nyheter om all försäljning av biljetter sker via internet.

– Nej, det är inte bra. Kioskens värde går ner direkt. Försäljningen av SL-biljetter är ju en del av vår omsättning, säger en av delägarna.

Återförsäljarna får provision på sålda biljetter. Och kunder som köper biljetter gör kanske även andra inköp i kiosken.

– Får vi färre kunder blir det inte lönsamt.

En av tre biljetter köps i kiosk

Enligt den rapport som förespråkar övergången till helt digitala biljetter så köps idag 37 procent av alla biljetter hos SL:s återförsäljare. 32 procent köps i automat.

Om och i så fall när återförsäljarna avvecklas är inte bestämt. Enligt Jens Plambeck vid landstingets trafikförvaltning ser de kontinuerligt över behovet av alla försäljningskanaler:

– Det är viktigt biljettsortimentet är lätt åtkomligt för resenärerna, det ska vara enkelt att kunna köpa och betala för sin biljett. Idag fyller återförsäljarna en viktig funktion, säger han.