Nu öppnar tvärbanan igen – på gräs

I ett halvår har tvärbanan genom södra förorterna varit avstängd. Men nu – nu öppnar den igen.

Det är nästan så att man hör Kenta sjunga när den blåa vagnen rullar genom ett grönvitt söderort och Hammarby sjöstad.

”Jag har väntat så länge på just den här da’n, och det är skönt att den äntligen kommer.”

Kentas slagdänga ”Just idag är jag stark” från 1979 – idag förknippad med Hammarby fotboll – sätter nog ord på tusentals söderpendlares känslor denna söndag.

För i morgon rullar tvärbanan igen efter sex månaders avstängning. Att åka ersättningsbuss är över.

tvärbanan återöppning renovering sickla kristoffer tamsons landstinget sl

Kristoffer Tamsons (M) på premiärtur till Sickla.

Landstingsrådet Tamsons (M) är nöjd

Glad och lättad är också den ansvarige politikern för SL, Kristoffer Tamsons (M).

– Äntligen får man säga. Det här har tagit onödigt lång tid men det var nödvändigt, säger Kristoffer Tamsons (M).

Under det halvår som tvärbanan har varit avstäng har signalsystem bytts ut, spår rustats upp och en helt ny station i Sickla kopplats på.

– Nu är allt på plats och jag ser framemot att hälsa resenärerna tillbaka efter en tid som jag vet har varit jobbig, säger Kristoffer Tamsons (M).

Torbjörn Bodin och Kristoffer Tamsons (M) är ute och inspekterar det nya grässpåret – det första i Stockholm.

Signalsystemet är bytt

På fredagen gick en premiärtur från Alvik till Sickla. Med i vagnen var trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och programdirektören på trafikförvaltningen Torbjörn Bodin.

– Det vi har gjort har skett i flera steg. Det är inte helt enkelt att förklara, säger Torbjörn Bodin.

Att sammanfoga de två olika signalsystemet är svårare och mer komplext än det kan tyckas låta, menar Bodin. Dessutom tillkommer säkerhetsaspekten där varje liten förändring måste godkännas av tredje part plus Transportstyrelsen.

Har ni även bytt ut något fysiskt?

– Ja, varenda sladd är bytt, varenda lampa, säger Torbjörn Bodin.

Kristoffer Tamsons (M), landstingsråd, möter Mats Gerdau (M), kommunalråd i Nacka, vid Sickla station.

Sickla blir ny stor knytpunkt

När fredagens premiärtur nådde sin nya ändhållplats, Sickla, fanns där Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, för att ta emot trafiklandstingsrådet Tamsons (M).

– Det här betyder jättemycket för våra planer att bygga stad, säger Mats Gerdau (M).

– Just det här blir en jättebra knytpunkt. Tvärbanan möter Saltsjöbanan och nästa år börjar vi bygga tunnelbana som kommer att ha en station precis här. Och så alla bussar, säger Gerdau (M).

Tvärbanan har tidigare stannat cirka 675 meter härifrån vid Sickla udde i Stockholm stad. Retligt nära Sickla station och Saltsjöbanan.

– Hur tänkte man förut? Varför stannade den där i ingenstans? Det finns bara ett skäl till det: kommungräns. Det visar att man måste tänka på vad som händer på andra sidan gränsen. Som en region, säger Mats Gerdau (M).

Fler turer till sommaren

I morgon (2 oktober) börjar tvärbana rulla i söderort igen. Vinsten är att slippa bytet i Alvik och som Kristoffer Tamsons (M) uttrycker det: ”robustare trafik som är mindre känslig för störningar”.

Stockholm har också fått sin första spårsträckning som går över gräs. I både Göteborg och Norrköping är detta vanligt men i Stockholm är det första gången det anläggs.

Ökad turtäthet, med 2,5 minut mellan varje spårvagn som mest, hoppas SL kunna leverera till nästa sommar.